Астрономи откриха най-бледата галактика

Те са я забелязали с космическа лупа

Астрономи откриха най-бледата галактика
Учени забелязаха с космическа лупа най-бледата галактика, откривана някога. Тя е наречена "Тайна", а телескопите Hubble и Spitzer са успели да заснемат изображения от най-ранните фази на еволюцията й.

Астрономите са засекли бледата галактика заедно с 21 млади галактики във външния ръб на видимата Вселена, пише изданието Space. Непосредствено след възникването си, Вселената е била населена от множество такива новородени галактики, посочват специалисти от американската Национална космическа агенция (NASA), но малко от тях са наблюдавани досега, заради крайно слабата им светлина.

"Благодарение на откритието екипът е в състояние да изучи за пръв път характеристиките на екстремно бледи обекти, образували се недълго след Големия взрив", казва ръководителят на изследването Леополдо Инфанте, астроном от Папския католически университет в Чили.

"Тайна" се е образувала едва 400 милиона години след Големия взрив. Галактиката е с размер, подобен на този на Големия Магеланов облак - прочута галактика-джудже и “люпилня” на нови звезди, орбитираща около Млечния път. В нея обаче звездите се раждат около десет пъти по-бързо.

Астрономите са видели бледата галактика по щастлива случайност. Тя се намира зад масивен галактически куп, проучван от Hubble, пише "Фокус". Купът е пречупил светлината на далечната галактика, изпълнявайки ролята на лупа. Благодарение на концентрирането на лъчите, светлината на галактиката е увеличила яркостта си 20 пъти.