Български фирми навлизат все по-уверено на гръцкия пазар

Туристите от югозападната ни съседка избират България пред Швейцария

Мария Бояджиева-Гунели, ръководител СТИВ в Гърция:

Български фирми навлизат все по-уверено на гръцкия пазар

Снимка: Красимир Свраков / Economic.bg

4778 ~ 4 мин. четене
Автор: Венцислав Генков

Гърция е сред първите пет най-значими инвеститори в България. Икономическият ефект от установяването на гръцки компании е голям – откриват работни места, плащат данъци и осигуровки. За интереса на гръцки компании да местят бизнеса си в България, както и за възможностите за развитие на българския бизнес в страната, разговаряхме с Мария Бояджиева-Гунели, ръководител на Службата за търговско икономически въпроси в Гърция.

- Г-жо Бояджиева-Гунели, как бихте определили интереса от страна на гръцките компании за инвестиции в България?

За периода 2006 – 2016 г. Гърция е на трето място по инвестиции в България. Сумата е 3.6 млрд. евро и това е 8.2% от общия размер на всички инвестиции в държавата за периода. Гърция е ключов инвеститор за страната ни, макар че големи проекти смениха собственика си като продадения Глобул на Теленор. В телекомуникациите и производството, както и в банковата сфера, има значителни инвестиции от гръцки инвеститори. Пример е "Виохалко Холдинг", притежаващ "Стомана Индъстри" в Перник - голяма и важна инвестиция за България.

- Продължава ли тенденцията гръцки фирми да местят бизнеса си в Гърция?

Има процес на икономическа миграция на малки и средни гръцки фирми към България, защото в последните няколко години икономическата ситуация в страната се влоши. Те са от сферите на търговията, услугите, както и производство. Установяват бизнеса си заради по-доброто данъчно облагане. Основният поток е към Южна България – Петрич, Благоевград и в района на Пловдив. Това са много на брой и малки по размери инвестиции. Ефектът им върху българската икономика не бива да се пренебрегва, тъй като тези фирми плащат данъци, осигуровки и осигуряват работни места, макар и малко, но този ефект се акумулира и има регионален аспект.

- Кои са секторите, където българският бизнес може да се позиционира добре в южната ни съседка?

Има много български фирми, които се ориентират към позициониране на пазара. Опитът няма значение, ние ги насърчаваме да се развиват в Гърция. Труден е процесът на регистриране на фирма в страната, защото е свързан с разходи, наемане на местни хора и административни разходи. Но имаме успешни примери от банковия сектор и производството.

В Гърция основен канал за български стоки е сектор „ХоРеКа“. Има много голям интерес за внос на българска продукция, както и от български компании да изнасят. Най-често оборудване за хотели и всичко, свързано с туристическия бизнес – храни, бързооборотни стоки, текстил и др. Скоро финализираха преговори и започнаха дейност чрез търговски представител големият производител на хавлиени изделия „Яна“ АД.

- Имат ли самочувствие българските компании да се представят на чужди пазари? 

Прави впечатление в нашата работа е, че българските фирми подхождат с все по-голяма увереност и самочувствие към гръцкия пазар. Участват в изложения и други събития все по-често. Тази година имаше изложения за храни в Гърция, а според организаторите и на Балканския полуостров, на което участваха над 30 български фирми със собствени щандове. Отделно имаше над 100 фирми, които бяха сред посетителите. Вече имат контактите, познанията и, най-вече, самочувствието идва от опита с други партньори от европейски държави. На българския бизнес му се подобрява присъствието на гръцкия пазар.

- Какъв е вашия приоритет в работата Ви с български фирми?

Преди шест години, когато застъпих на мандат, основният ми приоритет в стратегията беше да разнообразя износа. През 2010 г. основният ни износ за Гърция беше съсредоточен в първите десет позиции, който заемаше над 50%. Това значи голяма стокова концентрация, а над 10% беше електроенергията. Моя цел бе да въведем повече стоки и сега първите десет има само 25%, т.е. беше разнообразено в много голяма степен. За първи път от няколко години в първите десет присъстват храни, докато преди бяха електроенергията, ишлеме, дървен материал. Повече стоки с ниска добавена стойност, процесът се промени и вече виждаме резултати от дългогодишните усилия на службите по търговско-икономически въпроси. Целта беше разнообразяване с бързооборотни стоки, което е не само храни, но към тях вече има изключително голям интерес, където имаме голям успех. 

- Говорим за храни, но продават ли се те в големите магазини?

Всички вериги супермаркети в Гърция работят с български стоки, или със собствени марки, което е по-редкия вариант, или частен етикет, който е изключително популярен. В Гърция работят изключително много български фирми – захарни изделия, безалкохолни изделия, минерална вода, олио, млечни изделия, санитарни материали и др.

- Какво е състоянието на туристическия обмен между Гърция и България?

През 2016 г. гръцките граждани, които посещават България, са се увеличили с 11% спрямо 2015 г. През изминалата година те са били 1.67 млн. души. Гърция е на второ място сред държавите по брой изпратени граждани у нас след Румъния. Българските туристи предпочитат също страната, единствената дестинация пред Гърция е Турция. Гръцките граждани предприемат пътувания в страната с цел туризъм на първо място, след това бизнес дейности, посещения на близки и приятели. Почти всички изпращащи туристи в България гръцки турооператори предлагат пакети за почивки или екскурзии в България. Сред гръцките туристи най-висока е оценката спрямо зимния, след което към балнеоложкия туризъм. Като цяло се оценява положително нивото на инфраструктурата и обслужването.

В последните години гръцкият турист ходи на ски, но не само защото е по-евтино. Преди зимата гърците ходеха в Швейцария или в Австрия. Зимните ни дестинации вече се възприемат по много по-добър начин от туристите, не като евтини или нискокачествени. Туристите откровено се хвалят, че са посетили Банско или Боровец. Това е добър знак за българския туризъм. 

Подкрепи Economic.bg