Бизнесът има административни трудности при въвеждането на задължителния GDPR
Проучване сочи, че 36% от компаниите у нас срещат проблеми с подготовката си за новите правила за лични данни
~ 2 мин.
Близо 36% от бизнеса в България има административни затруднения в това да се подготви за новите правила за защита на личните данни на Европейския съюз (ЕС). Това сочи проучване от януари на „Алфа Рисърч“ по поръчка на Телелинк. Социологическата агенция проведе допитване по темата сред членовете на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ). Опасенията на бизнеса обаче са, че този процент да е многократно по-голям, стана ясно по време на конференцията GDPR Sofia по-рано днес.
Регламентът за защита на лични данни (General Data Protection Regulation – GDPR) е най-голямата реформа в секторното европейско законодателство от 1995 г. насам. Новите правила предстои да влязат в сила а 25 май и да засегнат абсолютно всички фирми, опериращи с лични данни, чиято дейност е на Стария континент, независимо дали произходът им е европейски или друг.
Целта на законодателната рамка е да унифицира националните законодателства в ЕС и така да въведе единни правила за всички. По този начин ще се подобри защитата на лични данни в съвременната дигитална среда, но и ще се даде тласък на конкурентоспособността на бизнеса. Неспазването или нарушаването на Регламента води до огромни санкции – до 20 млн. евро или до 4% от годишния оборот на компанията.
Резултатите от проучването „Готовност на бизнеса в България за въвеждането на общия регламент за защита на личните данни (GDPR)“ не са изненада. Международни изследвания по темата през последните месеци многократно алармираха за ниската степен на готовност на компаниите.
Настоящото проучване цели да демонстрира до каква степен българските компании са запознати с нормативния акт, как се подготвят, за да изпълнят изискванията му и до каква степен са уверени, че ще отговорят на предписанията, заложени в него, до 25 май тази година.
Данните от проучването показват по-голяма ангажираност по отношение на новостите, свързани с управлението и защитата на лични данни, от страна на компаниите, базирани в София, а дружествата от останалата част от страната нямат пълна яснота относно мерките, които трябва да вземат за синхронизиране с нормите на регламента.
Резултатите сочат още, че големите компании като цяло са по-добре информирани и подготвени за въвеждането на новите правила, докато малките и средни компании са колебливи в преценката си дали ще успеят навреме да отговорят на предписанията на регламента и дали новите правила ще породят административни спънки.
На въпрос дали в компанията има назначен служител, който да следи за управлението и защитата на лични данни, 12.7% отговарят с „да“, а 32.5% с „не“. Близо 55% са посочили, че това задължение е поверено на човек, назначен на друга позиция. Припомняме, че според новите правила на ЕС около 50 000 български фирми ще имат задължението да назначат отделен служител, който да се занимава с тази дейност.
Над 55% от респондентите вярват, че компанията им ще е готова със синхронизирането на дейността си с GDPR към момента на неговото влизане в сила на 25 май. Едва 6% са отговорили отрицателно, но над 38% не са в състояние да преценят.