Депутатите развързаха ръцете на Ананиев за по-големи харчове

От БСП изтъкнаха, че от юни до септември с постановления на Министерски съвет държавата е изхарчила над 2 млрд. лв.

Депутатите развързаха ръцете на Ананиев за по-големи харчове

Снимка: Красимир Свраков

Депутатите окончателно приеха на второ четене промените в Закона за публичните финанси, с което бюджетният дефицит (сектор „Държавно управление“) вече може да надвишава заложения досега праг от 3% от БВП. Това обаче ще се случва само при извънредни обстоятелства.

Бюджет 2021

Измененията влизат в сила след обнародването им в Държавен вестник. Гласуването премина без съществен дебат и със заяждания между БСП и управляващите относно това кой се вози в джипа на премиера Бойко Борисов.

Все пак от левицата изтъкнаха, че от юни до септември тази година с постановления на Министерски съвет, под формата на извънредни разходи, държавата е изхарчила над 2 млрд. лв., „предимно по схемата от прозореца на джипа на премиера". От тях близо 900 млн. са били дадени за ремонт и строителство на пътища.

Искането на БСП извънредните разходи на Министерски съвет да бъдат сведени до 1% от приходите, а всички останали разходи да минават като актуализация през парламента, беше отхвърлено.

До промяната се стигна, тъй като предложените в момента с проектозакона за държавния бюджет за 2021 г. дефицит и разходи нарушават правилата, регламентирани чрез сегашната законова уредба. В проектозакона за държавния бюджет за 2021 г. е записано, че разликата между приходите и разходите ще бъде 5.51 млрд. лева, или над 4.4% от прогнозния БВП за годината. През 2020 г. се очаква бюджетното салдо да бъде отрицателно в размер на 5.2% от БВП. В средносрочен план се предвижда дефицит в размер на 1.9% за 2022 г. и 2.3% от БВП за 2023 г.

Припомняме, че през април заради коронавируса и последвалата икономическа криза Европейската комисия разреши на всяка държава членка от Блока да има право временно да прехвърля 3-процентния дефицит, заложен в Маахстрихтските критерии. Целта е да се даде по-голяма гъвкавост на националните фискални правила при наличието на извънредни обстоятелства.

Коментари: 0