Джеф Безос се оттегля от Amazon. Как се ръководи империя

Най-богатият човек в света официално се оттегля от компанията, която основава преди 27 години

Джеф Безос се оттегля от Amazon. Как се ръководи империя

Снимка: БТА

3302 ~ 5 мин. четене
Автор: Economic.bg

Джеф Безос – най-богатият човек в света, който създаде логистична империя за близо 2 трлн. долара – напусна днес управлението на компанията си Amazon. Но богатството му, което по различни статистики към момента е малко под или малко над 200 млрд. долара, може би не е най-интересното. По-интересен е подходът на Безос по отношение на правенето на бизнес, който прати него и компанията му на върха на класациите.

През 2004 г. Джеф Безос и техническият му съветник Колин Брайър се отправят заедно към град Такома, на час южно от Сиатъл, щата Вашингтон. По това време Amazon вече е компания за милиарди долари. Двамата обаче се насочват към центъра за обслужване на клиенти, където прекарват два дни като служители за обслужване на клиенти, които следят пряко обратната връзка и процесите.

Джеф всъщност сам приемаше обажданията“, припомня Брайър в интервю за BBC. Той разказва, че непрекъснато са постъпвали жалби за конкретен продукт. "Очите на Джеф се разширяваха в недоумение", разказва той.

Безос беше разочарован. Очевидно имаше нещо нередно в продукта, но то не беше забелязано по-рано. По-късно същия ден той изпраща имейл с искане за по-ефективни начини за идентифициране на дефектни стоки.

Лидер и визионер

Сега Безос се оттегля от Amazon - точно 27 години, след като основава компанията. За тези близо три десетилетия той разработи поредица от необичайни лидерски принципи, за които някои твърдят, че са гръбнакът на успеха му. Други вярват, че те са отражение на всичко онова, което не е наред с технологичните гиганти. Говорете с всеки, който някога е работил в Amazon, и не е нужно да чакате дълго, преди да чуете фразата „мания за клиенти“. За Безос печалбата е дългосрочен стремеж. За да бъде една компания успешна, тя трябва да има доволни клиенти - на почти всяка цена.

Надя Шурабура започва да работи за Amazon през 2004 г. Тя е поканена в елитния "S-екип" на мениджърите на Amazon - старшият управителен съвет. Но когато за първи път започва, тя си помисля, че веднага ще бъде уволнена.

„Направих най-голямата грешка в живота си по време на коледния ни пик“, казва тя.

Шурабура е разпоредели ключови продукти да бъдат поставени на прекалено високите рафтове на складовете. А отнема време и пари, за да се изведат на правилните рафтове.

„Измислих умен начин да загубим възможно най-малко пари и да решим проблема. Но когато говорих с Джеф за това, той ме погледна и каза: „Всичко мислиш погрешно“.

Мислите как да оптимизирате парите. Решете проблема за клиентите и след няколко седмици се върнете при мен и ми кажете цената."

Критиките към Безос

Безос има много критици. Миналия месец статия на ProPublica изкара на бял свят данъчните декларации на милиардера. В нея се твърди, че той не е плащал данък през 2007 г. и 2011 г. Това беше зашеметяващо твърдение за най-богатия човек в света. Други негативни истории за Amazon включват твърдения за монополистично поведение, които никак не помагат на репутацията му.

Въпреки това много хора, които работят в тясно сътрудничество с него, не биха казали, че той е незаинтересован или егоистичен. За тях той е бизнес визионер – човек с изключителен фокус, който е създал легендарна философия на работата и компания на стойност почти 1.8 трлн. долара.

Правилото за двете пици

Всъщност Безос харесва малки екипи. Той има правило да поддържа продуктивни срещи – една цяла група трябва да може да бъде нахранена с две пици. Мрази презентациите на PowerPoint, а вместо това предпочита писмени бележки, които ръководителите да обсъждат. За да избегне прекаленото влияние на доминиращите личности, той понякога търси мнението на всеки човек по време на среща, за да разбере наистина какво мисли всеки.

А хората, които го познават, казват, че Безос харесва онези, които държат на идеите си и не се отказват лесно от мнението си. „Бихме спорили и бихме крещели един на друг“, казва Шурабура.

Всичко е много прозрачно и честно. Разговорите понякога стават разгорещени, но ескалацията винаги е заради темата, никога заради човека", казва тя.

Amazon има набор от 14 "принципа на лидерство". Един от тях говори за „куража да не си съгласен“. И изглежда, че Безос наистина иска да насърчи тази култура на по-високо ниво. Лидерите не трябва да правят компромиси в името на социалното сближаване, казва принципът. Друг е въпросът обаче дали тази философия винаги се тълкува правилно от всички в Amazon.

През 2015 г. New York Times публикува статия с твърдения за „агресивна и засягаща“ култура на работа от бивши служители. Безос е фен на инженерството, изобретенията, машините. Той е обсебен от метриките, което не е лоша черта в света на логистиката. Но критиците казват, че манията му взима човешки жертви, особено в многобройните складове на Amazon. По време на неуспешния опит на работници от Amazon в Бесемер, Алабама, да сформират профсъюз, стана ясно, че те се чувстват като ненужни вещи въпреки важната им работа. Други казват, че са постоянно наблюдавани и следени.

Отборът на креативните

На по-високите нива обаче стилът на управление на Безос изглежда различен. Харесва отборите му да имат автономия, което според него насърчава иновациите. Amazon Web Services (AWS), изумително успешната услуга за изчислителни облаци, на пръв поглед нямаше много общо с основния бизнес на Amazon - електронната търговия. Безос обаче подкрепи идеята, като даде на доверения си служител Анди Джаси свободата и капитала да започне да създава компания в рамките на вече изградена. Безос вижда Джаси като предприемач, а не просто като мениджър - ключова част от причината, поради която той ще поеме поста на наследник на Безос.

Лесно е да бъдеш смел, когато си стартиращ“, казва Шурабура. "Докато растеш става все по-трудно да бъдеш смел, защото рискът става по-голям. Той винаги беше много смел."

Хората, които го познават, казват, че Безос обича да подхожда към проблемите „в обратен ред“. „Това е много специфичен процес в Amazon“, казва Брайър. На етапа на планиране екипите правят обратна времева линия – започват с това как би изглеждал крайният продукт и след това работят отзад напред.

"Първото нещо, което екипът прави, е да напише съобщение за пресата, което обикновено е последното нещо, което компаниите пишат."

Да мислиш дългосрочно

Процесът отразява възгледа на Безос за времето. Това е нещо, за което той мисли постоянно. Нещо повече – инсталира часовник в планина в Тексас на стойност 10 млн. долара, който може да работи в продължение на 10 хил. години. Предполага се, че той е символ на „дългосрочното мислене и планиране“. Безос винаги е подхождал към бизнеса с мисълта за дългосрочни усилия. Близки до него често използват думата „методичен“, за да опишат манията към клиентите, свързана с краткосрочните печалби.

Очарован от Космоса, той има за цел да полети в необятното пространство с първия космически полет с екипаж, който ще бъде осъществен от неговата компания Blue Origin. Петиция да не се връща обратно на Земята събра близо 150 хил. подписа.

Но независимо дали хората го харесват, или мразят, Безос се оказва изключително ярък и способен лидер, който променя начина, по който работят компаниите по света.

Подкрепи Economic.bg