Еврокомисията иска Google да продаде рекламния си бизнес
Антитръстовите регулатори на ЕС твърдят, че американската компания злоупотребява с господстващото си положение при дигиталната реклама
Google беше обвинен от антитръстовите регулатори на ЕС в антиконкурентни практики в своя бизнес с дигитална реклама в сряда. Европейската регулаторна атака може да принуди американската компания да продаде част от рекламния си бизнес, за да отговори на техните опасения, пише Reuters.
Залозите са по-високи за Google в този пореден сблъсък с регулаторите, тъй като се отнася до най-големия производител на пари на компанията – бизнесът с рекламни технологии представлява 79% от общите приходи миналата година.
Рекламните приходи за 2022 г., включително от услуги за търсене, Gmail, Google Play, Google Maps, реклами в YouTube, Google Ad Manager, AdMob и AdSense, възлизат на 224.5 милиарда долара.
Европейската комисия представи своите обвинения две години след започване на разследването.
Ръководителят на антитръстовия комитет на ЕС Маргрете Вестагер каза, че Google може да се наложи да продаде част от бизнеса си с рекламни технологии, тъй като поведенческото средство за защита е малко вероятно да бъде ефективно за спиране на антиконкурентните практики.
Разбира се, знам, че това е силно изявление, но то е отражение на естеството на пазарите, как функционират, а също и защо поведенчески ангажимент изглеждаше изключен“, каза тя на пресконференция.
По нейните думи ЕС е работил в тясно сътрудничество с органите за защита на конкуренцията в Съединените щати и Обединеното кралство.
Комисията заяви, че се противопоставя на това, че Google предпочита своите собствени услуги за онлайн дисплейни рекламни технологии в ущърб на конкурентни доставчици на услуги за рекламни технологии, рекламодатели и онлайн издатели.
В него се казва, че Google злоупотребява с господството си от 2014 г. насам, като е облагодетелствал собствената си рекламна борса AdX в търговете за избор на реклами от своя доминиращ издателски рекламен сървър DFP, а също и като е облагодетелствал AdX по начина, по който неговите инструменти за закупуване на реклами Google Ads и DV360 поставят оферти на рекламни борси.
Google е доминиращата в света платформа за дигитална реклама с 28% пазарен дял от глобалните рекламни приходи, според изследователската компания Insider Intelligence.
Компанията се опита да уреди случая три месеца след започването на разследването, но регулаторите се разочароваха от бавното темпо и липсата на съществени отстъпки, каза лице, запознато с въпроса, пред Reuters.