Кабинетът отчуждава имоти за магистралата „Русе – Велико Търново“
Според бившия регионален министър Иван Шишков строежът на пътя може да започне едва през март 2024 г.
Редовният кабинет „Денков“ отчуждава имоти за бъдещето строителство на автомагистралата „Русе – Велико Търново“. С решение на правителството се отчуждават терени, които попадат в три отсечки с обща дължина над 19 километра по трасето на участъците „Русе – Бяла“ и обхода на град Бяла, съобщават от правителствената пресслужба.
Имотите са определени съгласно одобрения подробен устройствен план – парцеларен план на трасето. Подлежащите на отчуждаване имоти се намират в землищата на селата Ценово и Долна Студена, община Ценово, област Русе.
Средствата за обезщетяване на собствениците са за сметка на Агенция „Пътна инфраструктура“.
Припомняме, че бившият регионален министър Иван Шишков обещаваше пред медии строителството на магистралата да започне през септември тази година. В отговор на депутатски въпрос обаче той посочваше, че това може да се случи след март 2024 г.
Магистралата се превърна в гореща тема по време на редовния кабинет „Петков“. Съпредседателят на „Продължаваме промяната“, тогава в качеството си на премиер, поиска Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) да провери търга, тъй като прогнозната стойност бе надскочена в пъти. Именно тогава пък Асен Василев дори заговори за картел, свързан със собственика на „Хидрострой“ Велико Желев.
След като дойде служебният кабинет обаче АДФИ излезе с доклад, че не открива никакви нарушения. Това даде основание АПИ да подпише двата договора за инженеринг на първите два участъка от магистралата. Служебното правителството дори я обяви за обект от национално значение, за да форсира строежа. Бяха платени и 175 млн. лв. аванс, за да започне проектирането.
Припомняме, че общата индикативна стойност на поръчката бе над 987.2 млн. лв. без ДДС, но при отварянето на ценовите оферти на фирмите стана ясно, че те значително я надхвърлят. Въпреки че двата избрани консорциума подадоха най-ниски ценови оферти, инженерингът на аутобана надскочи 1.5 млрд. лв., т.е. километър ще струва около 20 млн. лв.
Изпълнител на участъка Русе – Бяла е ДЗЗД „Хемус-16320“, с партньори в обединението: „Инфра Експерт“ АД, „Автомагистрали – Черно море“ АД, „Пътинженерингстрой-Т“ ЕАД и „Трансконсулт-22“ ЕООД.
Изпълнител на обхода на Бяла е ДЗЗД „АМ Русе Търново“, с партньори в обединението: „Европейски пътища“ АД, „Грома Холд“ ЕООД, „Водно строителство – Благоевград“ АД, „Автомагистрали Хемус“ АД и „Пътпроект 2000“ ООД.
Финансирането е заложено в новата оперативна програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г.