Бумът на туристическите пътувания може да се окаже проблем за сектора
Освен продължаващия недостиг на персонал, има опасения, че стачките на служителите могат да предизвикат ефект на снежна топка, подобен на този през 2022 г.
Три години след началото на COVID пандемията, заради която бяха ограничени пътуванията, въздушният трафик вече е близо до пълно възстановяване. След скока в пътуванията около Великден, когато трафикът беше само със 7.6% под нивата отпреди пандемията, европейският орган за управление на въздушното движение, прогнозира 15-процентно увеличение на търсенето това лято.
Належащият въпрос е дали индустрията може да се приспособи към този скок в търсенето или ще повтори хаоса от предишното лято, белязан от множество отменени полети, закъснения и планини от багаж, натрупан на летищата в цяла Европа, пише EUobserver.
Основната причина за проблемите миналото лято беше недостигът на персонал в резултат на съкращения по време на спада на въздушния трафик. В резултат на това пътниците надхвърлиха многократно капацитета на европейските летища и авиокомпании.
Тази година, освен продължаващия недостиг на персонала има опасения, че стачките на служителите могат да предизвикат ефект на снежна топка, подобен на този през 2022 г.
Миналия месец Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) отбеляза, че „работническите вълнения, особено във Франция, са причина за безпокойство“ в прессъобщение миналия май.
Комисарят по транспорта Адина Валеан призова държавите-членки да предвидят и да се подготвят за смущенията, които потенциалните индустриални действия биха могли да причинят това лято.
Когато се споменават служители, това обикновено се отнася до техния недостиг. Европейската федерация на транспортните служители (ETF) определя това като корена на проблема.
Влошаването на условията на труд кара служителите да обмислят по-привлекателни сектори или да упражняват правото си на стачка за подобряване на заплащането и условията.
И в моменти на голямо търсене и увеличен брой полети, като лятото, индустрията понася последствията от тези трудови вълнения.
Предстоящото лято ще бъде по-добро спрямо миналото, но не и добро, смята изпълнителният директор на германската авиокомпания Lufthansa.
Това ще бъде най-лошото лято по отношение на закъсненията на полетите“, заяви Карстен Шпор на срещата на върха на Airlines for Europe (A4E) в Брюксел през март.
Повишеното търсене, потенциалните индустриални действия и ограниченията на въздушното пространство поради войната в Украйна, заедно с други предизвикателства в индустрията, усложняват ситуацията.
Авиокомпаниите намалиха честотите на полетите, за да смекчат хаоса от миналото лято, намалявайки нуждата от наемане на повече персонал. Но това е временна мярка, тъй като една от основните причини за тези вълнения е неуспехът да се задържи персоналът, каза Коутс пред EUobserver.
Обстоятелствата варират според държавата и вида на персонала. Страни като Испания и Гърция успяха да запазят работната си сила благодарение на схемите за временна закрила. На други места обаче персоналът е напуснал и в много случаи не се е върнал, особено сред наземния екип.
„Сега те се конкурират със сектори като туризъм и хотелиерство, защото условията им са толкова занижени“, добавя Коутс. „Това просто вече не е привлекателен сектор за работа.“
Подобна е ситуацията и при кабинния екипаж. Липсата на трудово и социално законодателство доведе до несигурни договори за самостоятелна заетост, безкрайни смени и недостатъчна социална защита, да не говорим за неадекватно заплащане.
Заплатите се превърнаха в пандемия“, каза пред EUobserver Ксавие Готие, генерален секретар на Европейската асоциация на кабинния екипаж. „Професията не е привлекателна и за младите“.
Готие отбелязва, че стагнацията на заплатите не е нов проблем и че бизнес моделите на някои транснационални авиокомпании използват европейските регулаторни вратички, за да минимизират разходите – често за сметка на заплатите.