Бързо растящата инфлация скоро ще притесни Европа
Скоро търсенето на услуги ще се възобнови и това може да поведе цените нагоре

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Европейските компании се изправят пред критично важен избор дали да се възползват от очаквания подем в икономическата активност и да повишат цените, пише Bloomberg.
С отпадането на противоепидемичните мерки хората ще възобновят посещенията във фризьорските салони, ресторантите и туристическите агенции, което ще бъде подпомогнато от задържаното търсене и натрупаните пари в брой след повече от година принудително спестяване по перата за развлечения. Някои икономисти смятат, че това ще доведе до скок на потребителските цени, като някои компании от сектора вече започват да ги вдигат.
Доходността по облигациите, ключова мярка за инфлационния риск, нараства в световен мащаб. Данните от миналата седмица показаха повишаване на продажбите на дребно в САЩ и увеличаване на цените във Великобритания. И двете страни са пример за бързо придвижване на процеса по ваксинация.
Данните от еврозоната показват най-бързото ускоряване на инфлацията от почти една година насам. Въпреки това несигурността остава. „Ситуацията е странна – живеем с надежда и безпокойство едновременно“, коментира Христос Пасхос, хотелиер на гръцкия остров Аморгос. Миналата година той намали цените на стаите с 15%, а в момента обмисля да ги остави на същото ниво с уговорката, че все пак ще се ръководи от търсенето.
Икономистите говорят за K-образно възстановяване, при което някои сектори или държави отчитат растеж, а други не. Националната фискална помощ варира значително между различните индустрии и все още се представят планове за изразходване на антикризисните средства от Европейския съюз.
В същото време някои доставчици на услуги казват, че нямат друг избор освен да повишат цените. Причината е, че за да оцелеят, много компании, ориентирани към потребителите, работят с ниски маржове на печалба и разчитат на оборот.
„Забелязахме след първия локдаун, че цените отново се покачиха, въпреки че много бизнеси работят само с половината пространство за клиенти“, каза Харалд Есер, президент на Централната асоциация на германските фризьори.
В момента данните за услугите, насочени към потребителите, не следват една посока. Забелязва се тенденция на повишаване на цените на фризьорските услуги, докато хотелите правят отстъпки, а ресторантите задържат досегашните нива. Аргументът, че цените могат да се повишат много повече от очакванията се опира на идеята, че правителствата и централните банки са влели твърде много пари в системата чрез допълнителни програми и покупки на облигации. Този дебат се разисква все по-оживено на фона на поскъпването на криптовалутите и нарастването на дневната търговия с акции, подхранвана от Reddit.
Икономистите като цяло смятат, че има огромен обем от спестявания, натрупани по време на пандемията, които хората нямат търпение да започнат да харчат. Тези настроения се виждат и при ваканционния оператор TUI AG, чиито цени за летни ваканции са с 20% по-високи спрямо същия период на 2019 г.
И все пак по-големият обем спестявания са неравномерно разпределени, а несигурността при заетостта е висока. От Европейската централна банка прогнозират средна инфлация от 1% през тази година, която ще се ускори до едва 1.4% през 2023 г. Изглежда, че финансовата институция отново няма да постигне целта си от малко под 2% ръст на цените.