Фалитът на туристическия хипермаркет
Туроператорите спряха да предлагат масов продукт и се ориентират към услуги по мярката на конкретен клиент, твърди Ваня Овчарова

© ECONOMIC.BG / Личен Архив
Ваня Овчарова
Туризмът в масовата представа е пътуване с цел забавление. Той обаче може да е и възможност да отвориш своите сетива и да провокираш себе си, като видиш различна природа, други хора, които по свой начин гледат на живота и на света. Пандемията широко разтвори ножицата между тези две представи. Какво обаче се случва с туризма и професията на туроператорите, при положение че този сектор е сред най-силно засегнатите?
Полумъртъв – това е
диагнозата
на туризма, която поставя Ваня Овчарова, управител на „Елфи турс“ и един от учредителите на Обединение „Бъдеще за туризма“. Тази диагноза с още по-пълна сила важи за пътуванията на българи зад граница, но и на пристигащите у нас чужденци – именно в този сегмент има силен застой. Въпреки всичко обаче хотелиерите, които правят добре своя маркетинг, се радват на пълни хотели. Така туризмът става заложник на отличния продукт, но и на успешния маркетинг. Няма полети – няма туристи, няма туристи – няма и полети: това е омагьосаният кръг, в който се завъртя международният туризъм. Ограниченията и спънките за свободното движение на хора доведоха до почти пълен блокаж на пътуванията.
Отмираща ли е
професията туроператор
– е един съвсем логичен въпрос. Ваня Овчарова смята, че подобно твърдение би било твърде пресилено. Тя има надежда, че пандемията в един момент ще затихне и туризмът отново ще засили темпо. Дотогава в професията ще останат само хора с хъс, които вярват, че това е тяхното призвание. Сривът вече е накарал голяма част от досегашните туроператори да направят рязък завой в кариерното си развитие. А който иска и занапред да е туроператор, ще трябва за открие с какво точно да привлича клиенти. Голяма ще е конкуренцията за малкото на брой туристи, след като пандемията стопира свободното движение на хора. Но след рестарта на туризма, когато и да настъпи той, и туроператорската дейност няма да е същата. Тя трябва да е посветена на човека, който иска да види и да преживее нещо ново, като се довери на професионализма на някого, който ще му спести разочарования. Туроператорът ще предпази от излишното лутане и от напразното губене на време и като светъл лъч ще насочва точно към онова, от което туристът има нужда. Занапред Ваня Овчарова се ориентира към бутиковия туризъм, колкото и остаряло да е това понятие. Тя ще се посвети на хората, които искат да се чувстват специални. Ще е
дизайнер на преживявания
а не човек, който организира пътувания без конкретен адресат. Туристът няма как да е потребител, който срещу малко пари ще получи много. Такава опция вече няма.
Новата формула е туристическата услуга да е по мярката на конкретния клиент. В търсенето на масовост туристическата услуга се беше обезличила и е време тя да получи своя нов облик. За Ваня Овчарова оставането в професията е голямо предизвикателство, тъй като самата тя трябва да намери икономически оправдания начин да помага на туристите да получат преживяванията, за които мечтаят.
Трансформацията
в туризма идва по естествен начин. Първо дойде краят на туристическия хипермаркет, в който пътуванията и ваканциите бяха превърнати в масов продукт. Пандемията прогони състезателния дух на туроператорите, които се надпреварваха да обслужат колкото се може повече хора. Ваня Овчарова вече е минималист в очакванията и максималист в усилията. Тя има хъс да създаде новия кръг от клиенти, с които да работи. Защото „лоялният турист“ се интересува само от своите пари и не се замисля за загубите, които туроператорът също търпи в този голям срив, който пандемията предизвика.
Туризмът преживя смъртоносен удар и секторът няма как да се съвземе без
държавна подкрепа
– не само у нас, но и по целия свят. Раните са дълбоки и скоро няма да заздравеят, твърди Ваня Овчарова. Според нея в туризма, както и във всяка друга сфера, онова, което беше преди пандемията, няма да се завърне триумфално в живота ни. Трансформацията продължава и тя няма да е бърза и безболезнена. Постепенно хората ще отвикнат от онова познато ходене напред-назад просто за развлечение. Сега пътуванията зад граница се организират трудно, което обаче създава по-силна тръпка. Всички се бяха преситили, време е да си възвърнем вкуса към красивите преживявания.