Газовата връзка с Гърция ще бъде изградена в срок
Проектът ще бъде финансиран със собствен капитал, безвъзмездно финансиране и външно заемно финансиране
Теодора Георгиева, изпълнителен директор на „Ай Си Джи Би“:

Теодора Георгиева е изпълнителен директор от българска страна на българо-гръцката компания „Ай Си Джи Би“ АД – (IGB). За изграждането на газовата връзка между двете държави и може ли да се забави тя Economic.bg разговаря с ръководителя на проекта.
До момента пет компании са подали обвързващи оферти, чрез които да резервират количества газ, които да пренасят по интерконектора „Гърция – България“. Достатъчно търговци на газ ли са подали обвързващи оферти за интерконектора, за да се оправдае нормата на възвращаемост?
При успешно приключилия пазарен тест през ноември 2016 г. е резервирано средно годишно количество капацитет в рамките на 1.57 bcm/y . Проектната компания възнамерява да провежда бъдещи пазарни тестове, на които да бъде предложен свободния капацитет. В момента усилията на проектната компания са насочени към успешното пускане на процедурите за обществени поръчки и получаване на решение за освобождаване от правилата за регулиран достъп. Проектът ще бъде финансиран със собствен капитал от акционерите, безвъзмездно финансиране и външно заемно финансиране, което ще позволи да бъде постигната рентабилността на проекта.
Ако не са достатъчни, ще се проведе ли допълнителен пазарен тест за резервиране на остатъчните количества от капацитета на бъдещата газова връзка и кога ще се проведе?
Търговската цел на проектната компания е да бъде постигнато пълното резервиране на капацитета на газопровода, в тази връзка компанията възнамерява да бъдат проведени бъдещи пазарни тестове за запазване на остатъчния капацитет. Предвид резервираното вече количество капацитет, резервираното на остатъчния капацитет не е ключово условие за изпълнението на проекта.
В допълнение, след консултации с регулаторите се установи, че за тях провеждането на процедура по освобождаване паралелно с Пазарен тест би създало процедурно объркване, тъй като промяната в резервирания капацитет може да доведе до промяна в параметрите на вече подаденото заявление. В този контекст, компанията трябваше да приоритизира времево подаването на заявление за освобождаване и провеждането на пазарен тест за остатъчния капацитет, като предпочете да подаде първо заявлението за освобождаване.
Освен посоченото, от практическа гледна точка считаме за много по-целесъобразно Пазарният тест да бъде проведен при демонстрирани положителни развития на пазара като получено разрешение за строеж, обявени търгове за доставка на тръби и за възлагане на проектиране, строителство и въвеждане в експлоатация, което само по себе си говори за степента на готовност на акционерите да развиват и финансират Проекта. Провеждането на нов пазарен тест след този етап би довело до по-голяма увереност на заинтересованите търговци.
Защо се забави пускането на последните пет обществени поръчки по проекта, които обявихте вчера и кога според Вас реално ще започне строителството на интерконектора?
Предстоящото пускане на обществени поръчки е в срок и е съобразено с процедура по кандидатстване за предоставяне на допълнително безвъзмездно финансиране за проекта по Структурните фондове на България и Гърция. В допълнение, тъй като проектанта компания е определена за секторен възложител съгласно разпоредбите на Закона за обществените поръчки, всички договори за възлагане на дейности във връзка със проектирането, строителството, доставките и пускането в експлоатация, се възлагат чрез процедурите, предвидени в този закон. В тази връзка, процесът е значително по усложнен и времеемък, тъй като документация трябва да е изключително прецизна, за да се избегнат потенциални нередности или процедурни пропуски, които биха довели до обжалване и съответно в забавяне на възлагането на договорите.
Строителството на проекта се очаква да започне в средата на 2018 г. и отговаря на сроковете, заложени в Пътната карта на ICGB. Към момента ключовите етапи от проекта се движат в утвърдената времева рамка. Важно е да се отбележи, че на 12 септември 2017 г. компанията получи разрешение за строеж за българската отсечка от трасето на газопровода.
Може ли да се забави изграждането на проекта за газовата връзка между България и Гърция заради очакваните от Брюксел решения?
Подаденото от Проектната компания заявление за освобождаване от правилата за тарифа, собственост и за достъп на трети страни съгласно Член 36 Директива 2009/73/EО е съобразено със заложените законови и нормативни срокове за произнасяне и вземане на решение от съответните отговорни органи и институции - нямаме индикации, че сроковете няма да бъдат спазени и ще бъдат просрочени. Предвид стратегическото значение на проекта и статута му на проект от общ интерес, относно постигане на независимост и диверсификация на доставките на газ и междусистемна свързаност, имаме уверение от всички участващи страни за навременно реагиране и ефективност.
Ще бъде ли изключен целият капацитет на газопровода от регулирания пазар? Какъв се очаква да бъде правният му статут?
Решението от страна на регулаторите и Европейската комисия предстои да бъде взето, очакваме решението да осигури надеждно и ефективно използване на газопровода.
В тази връзка, Проектната компания е подала заявление за освобождаване от правилата за тарифа, отделяне по собственост и освобождаване от правилата за достъп на трети страни за цялата квота дългосрочен капацитет в рамките на 2.7 bcm/y съгласно Член 36 Директива 2009/73/EО. По този начин ще се гарантира равностойно и недискриминационно третиране на всички търговци, като те ще могат да се възползват от единна структура на тарифата.
Освен това, съгласното установената Пътна карта на проекта, очакваме решение от страна на регулаторите да бъде взето до края на октомври 2017 г, и окончателно решение от Европейската комисия до края на януари 2018 г.
Ще успее ли „Ай Си Джи Би” да намери нужното финансиране за проекта до края на 2017 г.? Колко средства са договорени досега и колко още се търсят?
Проектът ще бъде финансиран със собствен капитал, безвъзмездно финансиране и външно заемно финансиране. Проектната компания е предприела необходимите действия, за да осигури необходимото финансиране преди старта на строителство. Припомням, че ICGB има одобрено финансиране от Европейската Енергийна програма за възстановяване в размер на 45 млн. евро, и държавна гаранция, одобрена от Министерски съвет и включена в Бюджета за 2017 г. в размер на 110 млн. евро, при привличане на заемно финансиране. Допълнително проектанта компания е кандидатствала за предоставяне на допълнително безвъзмездно финансиране от Структурните фондове на България и Гърция , съответно в размер на 39 млн. евро и 12 млн. евро. Кандидатстването на ICGB за Структурните фондове в България изисква изменение на Оперативната Програма „Иновации и Конкурентоспособност“ и включването на проектната компания като директен бенефициент. За това изменение беше взето принципно решение на Комитета за наблюдение на Програмата, на заседание, проведено м. ноември 2016 г. От Дружеството бе поискана допълнителна информация и прецизиране на индикаторите за изпълнение, които то се ангажира да изпълни. Дружество е предоставило на Управляващия орган исканата информация още през м. януари 2017 г. и на по-късен етап – през м. юни 2017 г., както и изготвения анализ, който потвърждава наличието на финансов дефицит на проекта и допустимостта му за кандидатстване за безвъзмездно финансиране от структурните фондове. Изменението на оперативната програмата, т.е. включването на Проектната компания ICGB, като бенефициент e изключително важно за подготовката съответната тръжна документация, съгласно изискванията на ЗОП.
Очаквате ли да има проблеми с отчуждаването на имоти по трасето и възможно ли е това да забави проекта?
Процедурата по учредяване на вещните права завърши успешно за всички засегнати приблизително 3800 поземлени имота. Определените с Решение №1089 от 28.12.2016 г. обезщетения за отчуждените части от имоти – частна собственост (23 броя имота), необходими за технологичните площадки, са преведени в специално открита смета в полза на правоимащите лица. Съгласно за закона за държавната собственост, за правоимащите лица, които не са се възползвали от правото си да изтеглят обезщетенията си от специалната сметка в едномесечен срок, полагащите им се суми са преведени по сметка на областни управители, съответно по местонахождение на засегнатите имоти.
Съгласно изложеното е важно да се отбележи, че с решение РС-48 от 12.09.2017 г. от МРРБ, проектната компания получи разрешително за строеж за Българската отсечка от трасето.