Covid-19 може да е вирусът на промяната за банките

Кризата отваря много възможности за финтех компаниите

Covid-19 може да е вирусът на промяната за банките

Снимка: Unsplash

„Светът никога няма да бъде същият“ – това е една от постоянно повтарящите се напоследък фрази по адрес на коронавирусната пандемия и бъдещето на хората след нейното преодоляване. Рано е да се каже дали тази мантра е вярна или пък е силно преувеличена. Междувременно обаче за всички е ясно, че промени все пак ще има и в този контекст и за хората, и за бизнеса ще е най-добре да се адаптират възможно най-бързо към обстоятелствата. 

Анализ на бизнес интегратора Advapay илюстрира какви промени може да се очакват в сферата на банковото дело и финтех. Ето ги и тях: 

Нови продукти 

… ще се появяват в резултат на колаборации. В разгара на кризата много компании промениха основната си дейност и така например производители на козметика започнаха да правят дезинфектанти, а такива на дрехи – започнаха да шият маски за лице. 

Финтех секторът също може да се поучи от този тренд и в бъдеще да станем свидетели на обединения на наглед несвързани области, така че да се родят продукти и услуги, адаптирани към новите изисквания. 

Но какви промени може да очакваме? Например финтех приложения на принципа „всичко в едно“, или обединяване на финансови услуги с такива за търговия на дребно например. по този начин човек би могъл от един акаунт да плаща за комунални услуги, да поръчват храна и таксита, да играе онлайн игри или да получават оферти от магазини въз основа на геолокацията си.

Ако финтех играчите не заемат тази ниша, тогава тя ще бъде превзета от другите, като ритейл бизнесите.

Сътрудничество между банки и финтех

Финтех компаниите имат едно основно предимство пред банките и това е удобството за потребителя, който може да направи всичко само с няколко клика на смартфона, без да се налага да посещава гишета. 

Дори най-иновативните банки са по-назад в технологичния си напредък от финтех компаниите. И тъкмо сега, по време на блокиранията и мерките за социална дистанция, традиционните институции усетиха нуждата да наваксат в развитието си. 

Според анализа много по-лесно е не да създава нови идеи, а да си сътрудничат с онези, които вече са успели да го направят. Потребителите ще са най-облагодетелствани то такива партньорства, защото ще получат на разположение нови услуги и продукти с подобрено качество. 

Прогнозата е, че след 3-5 години банките вече няма да се фокусират върху крайния клиент, а върху институционалните и корпоративни, възприемайки b2b подход. 

Вътрешнобанкови реформи

Пандемията и принудителното преминава към работа от разстояние разкриват тежестта, разходите и неефективността, присъщи за големите и тромави структури, каквито са и самите банки. Очаква се, че когато всичко приключи, банките ще трябва да преразгледат стратегията и принципите на вътрешната организация на процесите си.

За потребителите това ще означава по-гъвкав достъп до банкови услуги, които се очаква да станат дистанционни. Времето за реакция пък ще се съкрати. 

Ръст на онлайн търговията и онлайн услугите

Очаква се преходът към онлайн търговия, към каквато хората мигрират днес по принуда, да се запази като тенденция в бъдеще. Куп хора разбраха, че е-пазаруването е всъщност много удобно и пести време. Затова и едва ли с лека ръка биха захвърлили тези ползи. 

Докладът прогнозира, че не само търговията ще бъде вече в по-голяма степен онлайн, но това ще се случи и с други услуги за крайния потребител, включително в сферата на образование, фитнес, медицина и още много други индустрии, които досега не изглеждаха като най-адекватните за виртуално разгръщане. Моментът обаче подсказа, че дори и такива имат потенциал да се развиват онлайн.  

Затова и потребителите може да очакват нови е-услуги с по-добри интерфейси и по-бърза доставка. За финтех компаниите това е означава нова ниша и бизнес възможности. 

Регулаторни промени 

Очаква се регулаторите, централните банки и правителствата да преразгледат законодателството и да направят промени, които да позволят на банките да се трансформират, фокусирайки се върху иновациите в плащанията и адаптирайки се към новата икономическа реалност. 

Една от възможните сфери на регулации е в посока дигиталните валути – Китай вече стартира своя национална блокчейн платформа.

Коментари: 0