Какво правят всъщност технологичните гиганти с данните на потребителите

Четенето на условията за използване може да е досадно, но необходимо

Какво правят всъщност технологичните гиганти с данните на потребителите
940 ~ 4 мин. четене
Проследяване на локацията през телефона, сканирате съобщенията и предоставяне на данните на трети страни. Това са само три от нещата, с които се съгласявате, когато се регистрирате в приложения и сайтове на някои от технологичните компании.

Проучване на BBC установи, че някои от термините, използвани в условията за ползване и политиките за неприкосновеност на личните данни от големите технологични гиганти, изискват университетското образование, за да бъдат разбрани.

Но ако вникнете под жаргона, ще откриете някои изненадващи неща за това как всъщност се използват данните ви.

Вижте какво се случва с тях:

1. Местоположението ви се проследява - дори и да не го позволявате

Много приложения искат разрешение да проследяват точното ви местоположение чрез глобалната система за позициониране (GPS) на телефона, което потребителите могат да откажат.

Но дори и да откажете, те все още могат да видят къде се намирате.

Facebook, например, събира информация, свързана с местоположението, отделно от GPS-а на вашия телефон. Мрежата проследява къде сте чрез IP адреси, регистрации, или събития, които посещавате.

Twitter също така "изисква" информация за текущото ви местоположение, което получаваме от сигнали като IP адреса или настройките на устройството ви. Това е, за да може приложението "сигурно и надеждно да поддържа профила ви".

2. Предават вашите данни на свързани компании

Когато приемате общи условия, често не давате само данните си на това конкретно приложение - има много споделяне на данни в рамките на група.

Например, данните, които се събират от Tinder, се споделят с други членове на Match Group, които включват други сайтове за запознанства OkCupid, Plenty of Fish и Match.com.

Tinder казва, че го прави за "поддръжка, обслужване на клиенти, маркетинг и целенасочена реклама" и за премахване на потребители, които нарушават условията за ползване.

LinkedIn бе закупена от Microsoft през 2016 г. и според нейната политика за поверителност получава данни за вас, "когато използвате някои от другите услуги, предоставени от нас или от нашите свързани компании, включително Microsoft".

3. И ви обвързват с условията на трети страни

Да прочетете условията за ползване на технологичните компании не е достатъчно, може да се наложи да прочетете и тези на други компании, които се занимават с вашите данни.

Amazon казва, че те могат да споделят информацията ви с трети страни: освен техните условия, потребителите трябва "внимателно да прегледат своите декларации за поверителност и други условия за използване".

Или, ако използвате продукти на Apple, вашите лични данни се споделят с компании, "които предоставят услуги като обработка на информация, предоставяне на кредити [...] и оценка на интереса ви към нашите продукти и услуги".

Общият регламент за защита на данните на ЕС (GDPR), който влезе в сила през май, не разпорежда на компаниите да изброяват тези трети страни.

Въпреки това, Айлид Каландър, юридически агент в неправителствената организация Privacy International, казва, че това има тревожни последствия: "Това означава, че компании като брокери на данни могат да използват вашето местоположение, вашите интереси, вашите контакти и много повече, за да ви профилират.

"Политиката за поверителност може да бъде дълго и скучно четиво, но е много важно да отделите време, за да разгледате не само какви данни се събират и защо, но и с кого се споделя (и с какви цели)," добавя тя.

Wikipedia, от друга страна, не споделя вашата лична информация с трети страни за маркетингови цели. Техните условия също така казват, че те "не позволяват проследяване от уебсайтове на трети страни, които не сте посетили".

4. Tinder събира и жироскопски данни

Понякога събирането на данни надхвърля информацията за името, възрастта и местоположението.

Tinder казва, че приложението събира данни от акселерометрите на телефона (за измерване на движението), жироскопи (които измерват ъгъла, в който държите телефона си) и компас. Приложението обаче не уточнява точно за какво се използват тези данни.

5. Facebook съхранява изтритите ви търсения...

Facebook предлага опцията за изтриване на търсенията от тяхната история, като дава на потребителя впечатлението, че записите от търсенията се изчистват. Проблемът обаче е, че те не се изчистват.

Тяхната политика за данните гласи, че докато историята на търсенията може да бъде изтрита по всяко време, "дневникът на това търсене се изтрива след 6 месеца".

6. ...и ви проследява, дори ако сте извън приложението

Facebook следи какво правите, дори когато не сте влезли в приложението. И дори когато нямате профил.

Според политиката за данни на компанията тя работи с "рекламодатели, разработчици на приложения и издатели", които могат да им изпратят информация "за вашите дейности извън Facebook" чрез нещо, наречено Facebook Business Tools.

Тези партньори "предоставят информация за вашите дейности извън Facebook - включително информация за устройството ви, уебсайтове, които посещавате, покупки, които правите, [и] рекламите, които виждате".
Това става "независимо дали имате профил в Facebook или сте влезли във Facebook.

7. LinkedIn сканира вашите лични съобщения

Ако мислите, че личните съобщения са лични, помислете отново.

LinkedIn използва "автоматична технология за сканиране на съобщения", в съответствие с политиката си за поверителност.

Twitter, междувременно, съхранява и обработва вашите съобщения. Мрежата използва данни "с кого сте комуникирали и кога (но не и съдържанието на тези съобщения), за да разберем по-добре използването на нашите услуги, за да защитим безопасността и целостта на нашата платформа".

8. И ако сте под 18 г., вашите родители трябва да са прочели условията заедно с вас

Условията на Apple гласят, че "непълнолетни децата трябва да преразгледат това споразумение с родителя или настойника си, за да гарантират, че детето и родителят или настойникът го разбират".

Въпреки това, според проучването на Би Би Си, да седнем и да прочетем политиката за поверителност и условията ще отнеме на един възрастен повече от 40 минути - да не говорим за един 13-годишен, например.

И ако прочитането на декларацията за поверителност веднъж не е достатъчно, Amazon ви кани да се върнете и да прочетете отново: "Нашият бизнес постоянно се променя и нашата Декларация за поверителност ще се промени също".

И накрая, нещо наистина твърде крайно относно предупрежденията в политиките за поверителност:

9. Не използвайте своя iPhone, за да правите ядрено оръжие

За капак, Apple има клауза в своите Условия за ползване в Обединеното кралство, в която предупреждава клиентите да не използват нейните продукти "за цели, забранени от законите на Съединените щати".

Според тяхното определение, това включва "разработването, проектирането и производството на ядрени, ракетни, химически или биологични оръжия".
Подкрепи Economic.bg