Китай предизвиква Силициевата долина

Опасността не е в навлизането на китайски играчи в САЩ, а в потенциалната загуба на развиващите се пазари

Китай предизвиква Силициевата долина

Снимка: Pixabay

956 ~ 2 мин. четене
Силициевата долина скоро ще се изправи срещу жестоката конкуренция на китайските технологични гиганти на световните пазари. И те няма да са никак лесни за отстраняване, пише Fortune. Около това мнение се обединиха участниците във форума „Китай и иновациите“ по време на конференцията Brainstorm Tech в Аспен.

С потребителски стоки, развивани от години на вътрешния бързо растящ пазар, китайските компании като Alibaba и Tencent започват да затрудняват и чуждестранните си съперници.

Гари Ришел, управляващ партньор в Qiming Venture Partners и инвеститор в Китай от 20 години, обръща внимание на настоящото игнориране на Китай като опасност. „Какво ще стане когато китайските иновации се разгърнат по света?“, пита реторично той и добавя, че американските фирми ще трябва да се борят с това.

Що се отнася до западноевропейските компании, те рискуват да загубят надпреварата с китайските си конкуренти на бързо развиващите се пазари, ако скоро не разберат начина им на работа, смята рисковият инвеститор Кони Чан. 

Смисълът в изучаването на Китай не се изчерпва с това, че тамошни компании може да дойдат в САЩ и да победят местните играчи. „Опасността е, че може да загубите Югоизточна Азия, може да загубите Африка“, изтъква Чан. 

Според него все пак опознаването на китайските бизнеси постепенно се подобрява, „но все още липсва истинско разбиране за това, което тези компании (като JD.com, Tencent, Alibaba, бел.р.) правят“, казва още той. 

В тази връзка Йънг Уанг, управляващ директор на Fosun RZ Capital, дава за пример приложението WeChat на Tencent. То дава възможност на потребителите да правят какво ли не – от комуникацията през купуването на билети до поръчването на храна. Това, според него, е пример за разликата в мисленето на китайските и американските разработки. 

Докато предприемачите в САЩ са фокусирани върху продукти и технологии с по една-две функции, то китайските са „по-агресивни и потребителски ориентирани“, смята Уанг. Те непрекъснато искат да добавят нови услуги и питата: „Какво друго можем да направим за вас?“. 

Този стремеж може да доведе до по-големи технологични постижения, смятат анализаторите. Показателно е, че по отношение на мобилните плащания Китай вече е с 3-4 години напред, казва Дейвид Чао, съосновател на DCM Ventures. Разплащателната екосистема на WeChat например позволява на останалите предприемачи да градят бизнес на платформата ѝ и „това възпламенява изцяло нова икономика“, обяснява той. 

Вече има и битка за най-добрите таланти в обалсти като изкуствен интелект и по всичко личи, че тя ще ескалира с финансовото израстване на технологичните компании в Китай. За развитието на тези тенденции от голямо значение ще е имиграционната политика на САЩ и дали властите там ще позволят на китайските студенти да останат в страната. 
Подкрепи Economic.bg