Кризата засегна и продажбите на дрехи втора употреба в България
Кръговата икономика в страната започва да се развива все повече, споделят от бранша
Covid-кризата очаквано удари най-силно туристическия сектор и пътуванията по целия свят. Авиокомпании, хотелски вериги, ресторанти и заведения - всички те отчитат двуцифрени спадове след началото на пандемията през пролетта. Не е изненада обаче че и много други дейности също страдат макар. Оказва се, че един от засегнатите сектори е продажбата на дрехи втора употреба - дейности, която в "стандартни" кризи би трябвало да процъфтява заради по-голямото търсене на продукти с по-ниска цена.
В България индустрията е отчела спад от 70% в продажбите от физическите магазини в периода април-май, споделя пред Economic.bg Севдалин Спасов, собственик на верига магазини за дрехи втора употреба „Мания“ и председател на Управителния съвет на Асоциацията на преработвателите и търговците на дрехи втора употреба.
По думите му ситуацията в сектора е била критична в началото на кризата, когато е имало проблем и с доставките чрез сухопътен транспорт заради наложените ограничения. „Постепенно през летните месеци се възстановихме, а първият месец, в който отчетохме нормални продажби беше септември. Нарушения в логистичните доставки имаше през март и април, но след това благодарение на създадените т.нар. „зелени коридори“ всичко се нормализира“, обяснява Спасов.
Пазаруване онлайн
Несъмнено ковид кризата доведе до бум на онлайн продажбите на всякакви стоки – включително и дрехи втора употреба. Доказателство за това са и данните на онлайн търговеца с дрехи втора употреба Remixshop.bg. „Щетите от пандемията не бяха усетени така силно, както в традиционните браншове, но все пак първоначално имаше спад на оборота. Въпреки наложените ограничения складът ни не е спирал да работи. В първите дни от извънредното положение фокусът върху бизнеса беше преместен върху хората - онези, които работят за нас, от една страна, и нашите клиенти, от друга“, споделя Геновева Петрова, изпълнителен директор на Remix Second Hand & Outlet.
И те обаче признават, че са изпитвали значителни затруднения с доставките заради кризата. „Предизвикателства имаше само в първите седмици във връзка с ограничителните мерки върху движението на гражданите на някои държави в ЕС. В момента не наблюдаваме такова“, уточнява Геновева.
Развитие на сектора
И двамата представители на бизнеса са на мнение, че компаниите от кръговата икономика започват да стават все по-популярни в България и се развиват все повече. „Ако допреди 2-3 години потребителският интерес към компаниите от кръговата икономика и въобще отговорното потребителско пазаруване се наблюдаваше само в Западна Европа (там близо 70% от събрания в контейнери текстил се рециклира), тази тенденция започва да се настанява в съзнанието на все повече хора и в Източна Европа“, казва Геновева Петрова.
В доклада на Европейската агенция по околна среда от ноември 2019 г. се препоръчва повторната употреба на дрехи да се поощри чрез намаляване или премахване на ДДС, чрез даване възможност за отваряне на такъв тип магазини в моловете или търговските центрове. „Тепърва в България започва да се говори за това. Вече имахме кръгла маса на тази тема в Българската стопанска камара (БСК) и предстоят разговори в насока развитие на кръговата икономика в България и с правителството“, разказва Севдалин Спасов.
Мерки в подкрепа на бизнеса, от които той така и не се използва.
Така накратко можем да опишем ефекта от правителствената антикризисна мярка за запазване на заетостта, позната като„60/40“, за Remix и „Мания“. Нито една от двете компании не се е възползвала от схемата, въпреки че се е наложило да освободят персонал.
„Не се възползвахме от правителствените мерки. От всички членове на асоциацията има само една фирма, която го е направила. Първо, защото имаше доста административни спънки, а от друга страна - много от фирмите имаха данъчни задължения. Специално в нашата фирма всички, които бяха на нетрудов договор, ги освободихме за няколко седмици, след което ги поканихме да дойдат отново“, казва Спасов, като уточнява, че социални придобивки като ваучери и допълнителни застраховки за служителите също са спрени заради кризата. „Надявам се, когато възстановим продажбите да успеем да ги върнем“, казва още той.
От Remix също казват, че не са се възползвали от тази подкрепа, тъй като тя не „съответства на бизнес модела на компанията“. Заради кризата обаче компанията е предприела масова реорганизация на работата - въвеждане на работа от вкъщи за администрацията, дистанционна комуникация, както и назначаване на лекар на щат, здравни консултации, наели са компания за дезинфекция. Освен това е въведена и работа на две смени за хората, заети в производството.
„За нашите клиенти адаптирахме микса от продукти, които предлагаме на сайта - въведохме категория стоки „За Дома”, наблегнахме на кампаниите за спортни и комфортни дрехи, тъй като нуждите на хората се промениха в условията на новата ситуация, а и голяма част от тях, които не са пазарували онлайн толкова често досега, се обърнаха към онлайн пазаруването като по-сигурен и бърз метод“, уточнява Геновева Петрова.