КЗП: Сайтовете за продажба на автомобилни гуми спестяват задължителна информация
\"Когато търговецът Ви каже, че нещо е на 70% намаление, след като преди това е било на 20% и сега му е добавил още 30%, това не е истина”
~ 2 мин.
В рамките на тематична кампания КЗП е проверила 24 електронни магазини за продажба на автомобилни гуми и е съставила 13 акта за различни нарушения. Това съобщи председателят Димитър Маргаритов в „Денят започва” по БНТ.
„Не са нарушения, които биха могли да изкривят пазара. Става въпрос за погрешно или непълно предоставяне на информацията, която е задължителна за всеки онлайн магазин. Тя е важна и макар че повечето потребители я знаят преди да са отворили въпросния сайт, все пак всеки онлайн търговец е длъжен да спазва закона”, коментира Маргаритов.
Той посочи, че едно от основните констатирани несъответствия е липсата на напомняне на потребителите за правото им на отказ от онлайн покупката в 14-дневен срок. „Търговецът е длъжен в електронния си магазин да обяви, че клиентите му ще могат да упражнят това право, попълвайки формуляр, за да стане по-бързо и лесно връщането на парите”, добави председателят на КЗП.
Друго нарушение е липсата на информация за алтернативно решаване на възникнал спор между потребителя и търговеца по повод покупката. „От няколко години много активно, включително и в онлайн среда се развиват способите за алтернативно решаване на спорове – т.нар. помирителни комисии. Има онлайн платформа, която съдейства на потребителите това да става по-бързо и лесно, когато говорим за трансгранични потребителски спорове. И тази информация трябва да е налична във всички електронни магазини”, разясни Маргаритов.
В студиото на БНТ председателят на КЗП коментира и сезонните намаления. „Най-важното от гледна точка на търговците, които провеждат такива кампании, е да не подвеждат потребителите, че намалението е по-голямо, отколкото е действително”, настоя той и изтъкна, че процентът на намалението следва да се изчисли от последната цена, на която стоката е продавана поне 30 дни. „Затова тези „намаления в намаленията” понякога са некоректни. Когато търговецът Ви каже, че нещо е на 70% намаление, след като преди това е било на 20% и сега му е добавил още 30%, това не е истина”, каза още председателят на КЗП.
По думите на Маргаритов в Интернет средата има търговци, които правят опити да вдигнат цената непосредствено преди кампанията, за да обявят впоследствие по-голяма „отстъпка”. Но според него потребителите изграждат култура да следят динамиката на пазара и да улавят подобни опити за нелоялна търговска практика.