От Силистра до катамарани за милиони: пътят на една българска компания
ELICA YARD разширява производството си на техника в земеделието до производство на луксозни лодки
Първият катамаран, произведен в Силистра, се очаква да бъде пуснат на вода през следващия летен сезон. Още този август обаче ще отплува състезателен тримаран, също произведен в крайдунавския град. И двете лодки са дело на българската компания ELICA YARD. Нека ви разкажем повече за пътя на компанията от пристанищния град до покоряването на големите пазари, на които се предлагат луксозни плавателни съдове.
Как започва всичко
Управителят на компанията Калоян Радулов разказва пред Economic.bg, че идеята се е родила и в резултат на опита на ELICA в машиностроенето – групата от години произвежда машини и оборудване за обработка на зърно, семена и храни.
Идеята за производство на катамарани се роди преди 5 години, като тогава започнахме с разходки по изложения, за да се запознаем с архитекти и дизайнери, с които да започнем да работим по първия дизайн. В същото време започнахме да търсим и производствени помещения", разказва Радулов.
Фирмата работи около 9 месеца с германска компания, с която в крайна сметка създават първия модел на българската компания – Omaya 50P.
Снимка: ELICA YARD
След хиляди изпътувани километри, часове дискусии и планиране, ELICA започва своето пътуване в бурното море на един специфичен бранш, който не е развиван в България до този момент. В началото екипът, който е работил по проекта, е бил от едва трима души, докато към днешна дата около 30 човека работят по създаването на катамараните. Компанията разработва още два модела – Omaya 60 и Omaya 40 S+.
Пазари и производство
Дружеството внася материалите за производството на плавателните съдове от Турция, Германия, САЩ, Южна Африка. Цената на луксозната яхта е 1.2 млн. евро (напълно оборудвана), като вече има и потенциален клиент, който е от България.
Ще се опитаме да пуснем първата прототипна лодка следващия летен сезон в Гърция. С идеята да представлява нещо като атракционна лодка, на която да пращаме наши потенциални клиенти, за да я пробват", обяснява Радулов.
По думите му катамаранът може да бъде донякъде индивидуализиран според желанията на клиента. „Един клиент не може да промени структурните характеристики на лодката – да я направи по-дълга, по-широка или по-висока – но може да избере определен вид разпределение на кабините, на салона, на кухнята, на цветовете“, казва още той.
ELICA YARD може да направи и индивидуално изпълнение на единична лодка по дизайн на клиента, но тогава разходите ще са от три до пет пъти по-големи.
Луксозните лодки
Един от другите проекти, по които работи компанията, е изцяло карбонов състезателен тримаран – Marlin 33, който се очаква да бъде готов през август.
Той е предназначен за немски клиент. В същото време сме и пред подписването с един английски клиент за същия тримаран“, казва управителят на фирмата.
ELICA YARD е корабостроителят и композитната компания, която разработва всички проекти, по които се работи. Отделно е създаден брандът OMAYA catamarans, който е специално за катамараните.
Направихме това разделение, защото построяването на един катамаран може да отнеме повече от година. В тази една година обаче трябва да си оперативен. Имаш оперативни разходи, трябва да печелиш някакви пари. Съответно в този ред на мисли, трябва да разделим двата бранда, за да може ELICA YARD да бъде включена и в други проекти“, разказва Радулов.
Работата на компанията е в две направления: серийно производство на плавателни съдове (под собствен бранд и като подизпълнител на други компании), както и производство на матрици и други композитни изделия за други корабостроителници.