Отделяме средно по 8 дни годишно в борба с бюрокрацията
Най-често хората са общували с Националната агенция по приходите (НАП)
Битката на гражданите с бюрокрацията в държавата има сериозно времево измерение - 57 милиона дни на година за всички българи се отделят за административните органи. Това показва анализ на Института за пазарна икономика (ИПИ). Анализът е основан на доклада за състоянието на администрацията през 2014 г., който беше приет от Министерски съвет.
Данните сочат, че през миналата година всички структури на държавата са извършвали общо 2321 вида административни процедури - от издаване на обикновени справки и удостоверения до сложно лицензиране.
Сумарно 57-те милиона дни са време, което българинът е отделял за попълване на бланки, заявления, декларации, висене по гишета или пред компютъра и разкарване по кабинети. Така излиза, че общуването с администрацията по 8 дни годишно средно на всеки българин. Оказва се, че от всички групи предприемачите са двойно натоварени, защото имат отношения с държавата и като физически и като юридически лица.
Най-често хората са общували с Националната агенция по приходите (НАП), която за една година е извършила 190.692 милиона услуги, или 87.2% от общия брой, показва докладът за 2014 г. Уточнението обаче е, че в това число влизат и "услугите" да приемат и заведат данъчните декларации и документите за платен данък на гражданите.
Сред останалите администрации с голям брой предоставени услуги са НОИ, агенциите за социално подпомагане, по геодезия, по заетостта и по вписванията, министерствата на вътрешните и на външните работи, както и общинските администрации.
Според анализа на института виновни за преразхода на време са най-вече огромните като бройка услуги, които се предоставят от администрацията и основно - над 1251 лицензионни режима, въведени незаконно от общините.
Тези доста високи резултати показват, че бюрокрацията у нас отнема доста от времето ни и че при всички случаи се нуждае от опростяване на правилата, съкращаване на времето и спешно повсеместно преминаване към електронно управление, твърдят от ИПИ. За щастие водещата институция в административните услуги НАП е напред с електронното управление.