Пакет „Мобилност“. А сега накъде?
Повечето български евродепутати изразиха увереност, че разглеждането на промените на второ четене ще остане за следващия мандат на ЕП

Вчера, след няколко отлагания и връщания в Комисията по транспорт и два протеста на българските превозвачи в Брюксел и Страсбург, Европейският парламент одобри на първо четене промените в правилата за международните пътни превози, или т.нар. пакет „Мобилност 1“. Бяха отхвърлени над 1000 предложения за промени, предложени от българските евродепутати и от колегите им от Източна Европа.
Според одобрените текстове шофьорите трябва да почиват извън кабината на камиона, да се връщат на всеки четири седмици в държавата на регистрация, а размерът на командировъчните да бъде колкото се плаща в държавата на командироване.
До гласуването в пленарна зала на Европейския парламент се стигна, след като през миналата седмица председателят на парламента Антонио Таяни върна пакет „Мобилност“ в Комисията по транспорт, тъй като бяха налице много поправки, които трябваше да се гласуват една по една. Въпреки това от Комисията успяха да намерят консенсус и се стигна до гласуване в пленарна зала.
По думите на българския евродепутат Ангел Джамбазки са били нарушени правилата за дневния ред и за подредба на предложенията. „Гласуването започна по едни правила, а в средата прекъсна и се гласува анблок. Целта бе да не бъдат гледани нашите предложения в защита на превозвачите ни“, обясни той.
Оттук нататък следва гласуване на мандат за преговори – т. нар. триалог между ЕП, ЕК и Съвета на ЕС, което ще се случи в понеделник, 8 април. Повечето от българските евродепутати обаче смятат, че може и да не се стигне до триалог в този мандат на Европарламента, тъй като Румъния, като действащ председател на Съвета на ЕС има задължението да води предстоящите преговори. След триалога следва и гласуването на второ четене в ЕП, което има възможност да се случи на последната сесия на този парламент – 15-17 април в Страсбург.
Транспортният бранш
По-голямата част от превозвачите са притеснени, че заради рестрикциите ще пострада малкият и среден бизнес у нас.
„Вчера беше една показна акция срещу Източна Европа. Това беше демонстрация на сила - как непослушното дете трябва да бъде наказано, след като се е възмутило от действията на по-големия си брат“, коментира председателят на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев пред Economic.bg
“Oттук насетне предстоят политически решения. Ние можем само да протестираме”, обясни той и допълни, че надеждите на българския транспортен бизнес са гласуванията на второ четене да останат за следващия парламент, защото „този си отива и няма кой да поеме политическа отговорност“.
Истинските потърпевши
Господин Иванов от Сдружението на българските професионални шофьори обясни пред Economic.bg, че Европарламентът е приел точки и текстове, които са в полза за шофьорите и затова от организацията са доволни отчасти. „От друга страна бяха приети текстове, които са срещу българския бизнес“, каза той и допълни, че Сдружението подкрепя бранша, но и „ние си имаме нашите условия“.
В края на миналата година стана ясно, че шофьорите търсят комуникация с държавата и с бранша, но такава и до днес не е осъществена. Основните искания на шофьорите са за справедливо заплащане и реални осигуровки, защото към момента голяма част от тях получават минимални работни заплати, а всичко останало е под формата на командировъчни.
„Надяваме се да получим одобрение и подкрепа от обществото, което донякъде е дезинформирано относно нашата професия. През последните две години превозвачите успяха да оформят общественото мнение, но не всичко, което казват, е така“, уточни Иванов.
Позицията на българските евродепутати
Българските евродепутати излязоха с обща декларация (която не бе подписана единствено от Николай Бареков), в която обясняват, че пакетът „Мобилност“ няма да бъде финално гласуван през този мандат, тъй като няма физическото време.
„Обръщаме специално внимание, че пакетът „Мобилност“ няма да бъде приет в рамките на мандата на настоящия Парламент. Предстоят преговори между Европейския парламент, Европейската комисия и Съвета на ЕС – т.нар. „триалог“. Те не биха могли да приключат с финално споразумение преди последното заседание на ЕП, което е само след 10 дни и което трябва да одобри всяко финално решение. Това означава, че съдбата на този пакет ще бъде в ръцете на следващия Парламент, който ще има различен състав и нови докладчици“, пишат още в позицията си евродепутатите.