Пазарът на краткосрочни наеми в България ще се възстановява дълго време

Законодателните промени за Booking и Airbnb създадоха хаос и административна тежест

Борис Павлов, изпълнителен директор на компанията Flat Manager:

Пазарът на краткосрочни наеми в България ще се възстановява дълго време

Снимка: Красимир Свраков

Симона Димитрова Автор: Симона Димитрова

Парламентарната икономическа комисия одобри промени в Закона за туризма, предвиждащи задължителна регистрация на апартаментите за краткотрайно отдаване под наем през интернет платформи през зимните месеци. Беше прието и въвеждането на патентен данък. Тогавашният министърът на туризма Николина Ангелкова обяви, че ще бъде сформирана работна група, която да прецизира текстовете, които се отнасят до краткосрочното отдаване под наем на апартаменти. След редица срещи и обсъждания останаха неясноти в приетите наредби, които все още чакат изясняване.

В интервю с Борис Павлов, изпълнителен директор на компанията Flat Manager, занимаваща се с краткосрочно отдаване на имоти под наем, разговаряме за прогреса в диалога между бизнеса и институциите и как тези решения ще повлияят на сектора и как кризата се отрази на пазара на имоти.

- Г-н Павлов, на какъв етап е диалогът Ви с институциите и стигнахте ли до решения на проблемите?

- Имаше усложнения, даже все още има неща, които не са изяснени и трябва да се изчистят. Имаме Закона за туризма, в който закон е записано, че местата за настаняване и изискванията по процедурите за регистрация се уреждат в една наредба, която наредба се забави заради пандемията. Остава да се изчистят още неща, както с Министерството на туризма, така и с Менда Стоянова (председателят на бюджетната комисия - бел. ред.), която въведе патентния данък, на който не бе направена оценка на въздействието.

Много хубаво звучи да се плащат едни пари в началото на годината и после да се забрави, но истината е, че не е така просто понеже патентният данък задължава собствениците да плаща и осигуровки върху генерирания доход. И тук се започва с едни декларации, за които общо взето си трябва счетоводител и става много сложно - чисто административно. Това най-вероятно не е било обмислено и затова ние се намесваме. Под ние имам предвид нашата компания и Българската стартъп асоциация (BESCO), с които работим заедно и се стремим да имаме постоянен диалог с институциите.

- Чувствате ли се ощетени?

- Не, не бих казал, че ни ощетяват. По-скоро създават изключително много административни задължения за хората, които искат да отдават по този начин апартаментите си, за да са напълно изрядни.

И нововъведенията с патентния данък не улеснява ситуацията. Сега той се плаща на стая, като във всеки град е различен и тук идва проблемът, че няма ясна дефиниция за „стая”. В общините не знаят как точно да се плаща този данък и се създава един излишен хаос.

- Смятате ли, че тази административна част ще откаже собствениците да отдават апартаментите си краткосрочно?

- Би създало доста пречки, да.

Хората все още не разберат всички неща, които трябва да направят, защото те освен че са много, са и неясни. Но когато ги разберат, ще разберат проблема.

Собствениците трябва да преминат през една административна процедура и през няколко плащания на много места. Освен патентен данък, после идва ред на осигуровките, там се поражда въпросът - как се смятат те? После следват комисионните към платформите, които собствениците използват за предлагане на имота си, отделно трябва да се плаща ДДС на тези комисионни, независимо че са физически лица - трябва да се подава ДДС декларация, което е нелесна процедура, отделно се плаща и туристически данък.

Създадоха се адски много неща за плащане и хората се плашат. Като крайна сума не е много, но въпросът е, че се заражда една огромна административна работа.

От друга страна процедурата по администрация би трябвало да става онлайн, така че има и положителна страна.

Според мен процесът трябва да е много лесен, ясен и без много администрация, за да се избегнат измамите, които може да последват.

- Освен тази законова криза, как Ви завари ситуацията с COVID-19, наложиха ли се крайни мерки или промени в модела на работа?

- Кризата ни завари, както всички останали – неподготвени. До момента нашите проблеми са били свързани с това, че един апартамент не е бил на подходяща локация, за да се отдава или не е достатъчно добър, но с идването на пандемията, която никой не очакваше, се яви най-голямата спънка - затварянето на граници. Това се случи за отрицателно време и ни повлия изключително много. Както се подготвяхме за една страхотна и много успешна година, не само от гледна точка на резервация на апартаменти, но и относно европейското ни развитие, изведнъж всичко замръзна.

От началото на март месец резервациите започнаха една след друга да се отменят, беше нещо страшно. Само наблюдавахме как в нашия софтуер само за дни около 95% от резервациите бяха отменени. На 15 март вече нямахме почти нищо, освен няколко записвания от българи, които бяха на територията на страната.

Тъй като сме млад и гъвкав екип, за 30 мин. направихме реорганизация и преминахме към работа от вкъщи.

След такъв спад от резервации трябваше да прибегнем към спешни мерки и се мобилизирахме към създаването на нещо ново. Това е хубавото на нашият екип, ние сме преди всичко приятели и когато работим - работим като едно цяло.

Първата идея, която ни хрумна за да напълним всички тези апартаменти, които имахме, беше услугата „Временен дом”. Идеята беше, че има много хора, които се връщат от чужбина (българи, които работят там, учат или пандемията ги е хванала на тяхната екскурзия) и трябва да изкарат някъде карантина, според разпоредбите. Затова решихме да предлагаме жилищата си за престой. Свалихме цените драстично, за да може все пак хората да си го позволят и ги смъкнахме до там, че ние като компания да може да оцелеем, а собствениците на апартаменти все пак да получават някакъв приход. Беше трудно да популяризираме идеята, но с времето чрез медиите тя придоби популярност и се разпространи.

Други хора пък търсеха услугата по съвсем друг повод. Една дама на високопоставена позиция в международна компания запази апартамент, за да работи там. Защото, както сте гледали по клиповете в интернет, по време на онлайн среща детето и разляло сок по лаптопа, мъжът и минал по халат пред камерата и за нея ние се явихме като спасители.

Друг случай, мъж ни звъни и ни се моли да му намерим апартамент, стая, студио, каквото и да е, в противен случай щял да се разведе. Все още не съм сигурен дали беше сериозен или не, но е факт, че взе апартамент за няколко седмици.

Въпреки тези забавни моменти това беше едно временно и компромисно решение, понеже приходите не стигат за компания като нашата да се издържа само от тази услуга. 

Но благодарение на екипа успяхме да създадем една нова и успешна услуга, която помогна на много хора.

- Flat Manager - какви са настоящите и бъдещи хоризонти за него?

- По план трябваше да направя “Road trip” в 32 града, в 21 държави в Европа от 24 април до 2 юли. Проекта щеше да представлява поредица от срещи с компании като нашата, може би и по-малки и щяхме да им предложим да изградим мрежа от франчайзи с бранда на Flat Manager, със софтуерите, които ние използваме и с обща резервационна платформа.

Освен всичко идеята беше и да популяризираме България като туристическа дестинация, а в тази насока имаме и много други идеи как това може да се случи и да го постигнем сами, но нека положението по света да се стабилизира и всяко нещо с времето си.

Очевидно “Road trip" проекта не се състоя, но все пак се опитахме да го направим виртуално. Разговаряхме с няколко компании, но е трудно, това не са просто преговори и личният контакт е от голямо значение, за да видиш дали ще се сработиш с хората. Понеже другите ни франчайзи в Пловдив, Варна, Бургас и в Букурещ са на същия принцип за нас е важно те да споделят нашата идеология. А именно ние като посредник да направим и собствениците и гостите щастливи. За нас е важно да получаваме положителна обратна връзка и от двете страни, защото като медиатори това е целта ни.

Имаше планиран есенен „Road trip”, но очевидно и той не се случи понеже съм тук. Независимо от всичко този проект ще се състои в момента, когато обстановката го позволи.

Все още комуникираме с не малко компании в Белгия, Чехия, Нидерландия и Италия, така че се надявам в края на годината да имаме още един международен франчайз. Но наистина е трудно понеже много компании са обезверени, търсят изход от финансовата криза и как да оцелеят. С кризата всичко се забави, но рано или късно всичко, което сме заложили като план, ще се случи.

Една услуга, която стартира преди няколко месеца, беше отдаването на дългосрочни наеми. Това е нещо, което беше заложено отдавна, но я оставихме да отлежи понеже не знаехме дали ще имаме времето да се впуснем в още един проект.

Казвам време, защото ние сме третата страна в договора, която отговаря за всичко. От това да се намери наемодател, до това, че ние заместваме собственика във всяка една сфера – събираме наема, плащаме сметките, сменяме крушките, отзоваваме се, когато са си загубили ключовете, проверяваме дали стените са там на двумесечен период и общо взето осигуряваме спокойствието и комфорта на двете страни.

Предстои ни да се разраснем и на Елените от другата година, надявам се дотогава да няма изненади.

Крайната ни цел е глобален франчайз!

- Мислили ли сте зимата да се преориентирате към зимните курорти?

- Въпрос точно на място. Миналата седмица подписахме франчайз договор с Пампорово и ще стартираме до няколко седмици с първите си имоти. Предстоят и сделки в Банско. Макар че там не е подписано все още нищо, но аз обичам да си го споменавам, понеже е важен проект.

Според мен българинът остана доволен от летния сезон на нашето Черноморие. Надяваме се да се случи същото и със зимните ни курорти.

- Каква е тенденцията в момента, хората предпочитат да отдават имота си за дългосрочно или краткосрочно?

- Имаше огромен отлив от пазара за краткосрочно наемане на жилища. Очаквахме да има някакъв отлив още преди пандемията, понеже пазарът се пренасити от гледна точка на предлагането. Както всяко нещо с многото предложения и цените започнаха да падат и хората, които са закупили имот с инвестиционна цел, започнаха да смятат и да преценяват, че не им излиза сметката и решиха, че дългосрочното е по-изгодно. А с идването на кризата пазарът беше съвсем ударен. Но бума беше, когато тези апартаменти преминаха от единият сегмент към другия и се получи ситуация, в която над 600 жилища в центъра на града, които се отдаваха краткосрочно, минаха към дългосрочния пазар. Цената падна, защото търсенето не беше голямо, но сега с идването на есента нещата се нормализират. 

Според мен няма да се види този катаклизъм, който всички очакват, а именно срив на пазара, а точно обратното.

Относно краткосрочните наеми още дълго време ще трябва, за да се възстановят, защото сме зависими от туризма, а за неговото съживяване ще трябва повече време.

- Вярно ли е твърдението, че по време на криза най-лесно се постига успех?

- Лично аз по време на криза се мобилизирам много. По време на криза има най-много възможности, които се откриват, така че ако човек успее да се възползва от възможността, успехът му е гарантиран.

Коментари: 0