Полетите в ерата на коронавирус: Задължителни маски и без изпращане на летището

Здравните и авиационни власти на ЕС създадоха насоки за авиоиндустрията

Полетите в ерата на коронавирус: Задължителни маски и без изпращане на летището

Пътници с маски се редят на опашка за чекиране в Литва

Снимка: БТА

5012 ~ 3 мин. четене
Съживяването на авиационната индустрия ще ни донесе съвсем различно полетно изживяване, в сравнение с това, което познаваме отпреди пандемията.

Европейският център за контрол и превенция на заболяванията (ECDC) и Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз (EASA) изпратиха в сряда проект на насоки за безопасност до страните от ЕС, целящи да позволят пътуването с въздух да се възобнови, като същевременно се поддържа нисък риск от предаване на коронавирус, пише РOLITICO.

Те очертават множество промени - като това, че някои места в самолетите ще остават свободни, до носенето на маски по време на полет, допускането само на пътници до терминалите и забрана за опашки пред тоалетните в самолета.

Авиокомпаниите и операторите имат желание да рестартират европейската индустрия за въздушни пътувания, която до голяма степен спря от месец март заради коронавируса.

Европейската комисия издаде свои собствени широки препоръки за пътуване в сряда, но призова за съвместни усилия на EASA и ECDC за разработване на специфични правила за въздушно пътуване.

Документът препоръчва носенето на маски за лице по време на цялото пътуване, а пътниците да попълват здравни въпросници и карти за местоположение.

Някои от идеите ще бъдат много непопулярни за бранша.

В насоките се казва, че „когато това е позволено от пътническия товар, конфигурацията на кабината и изискванията за маса и баланс, авиокомпаниите трябва да осигуряват, доколкото е възможно, физическо разстояние между пътниците“.

Въпреки че някои авиокомпании като Lufthansa и TAP Air Portugal са въвели такива политики за празни редове, повечето превозвачи са против, като твърдят, че е неефективно и ще съсипе бизнеса им. 

Документът не посочва какво разстояние между пътниците трябва да се спазва и добавя предупреждение, че авиокомпаниите трябва да го правят само ако могат.

Ако социалното дистанциране не е възможно, "пътниците и членовете на екипажа на борда на въздухоплавателно средство трябва да се придържат по всяко време към всички други превантивни мерки, включително хигиена на ръцете, дихателен етикет и носене на маска за лице", се казва в указанията.

Насоките също препоръчват да се оставят два реда празни, за да служат като импровизирана "зона за изолация" за пътници, които показват симптоми на COVID-19 на борда.

В тях се казва още, че проверките на температурата - политика, приета от индустрията - „не са ефективни или ефикасни за откриване на COVID-19 или за забавяне или смекчаване на пандемия“, добавяйки, че това е „мярка с висока цена с ниска ефективност“.

Те също така отхвърлят идеята за така наречените паспорти за имунитет, които показват, че пътниците са без COVID-19, преди да могат да се качат. Мярката "не е подкрепена от съществуващите понастоящем научни познания", се казва в насоките, но е допълнено, че и двата регулатора "следят научните разработки и ще актуализират препоръката, когато е подходящо".

Ще има и промени на борда на самолетите.

"Авиокомпаниите трябва да въведат мерки, за да избегнат опашките от пътници на пътеката  и за използване на тоалетните", се казва в проекта - политика, която Ryanair вече заяви, че ще прилага.

И накрая, няма да има вече сбогувания и сълзи или щастливи посрещачи на летището. 

"Достъпът до летищните помещения трябва да бъде ограничен до пътници, членове на екипажа и персонал", се казва в насоките, освен ако пътниците с намалена подвижност не се нуждаят от помощ.

Насоките не са задължителни, тъй като националните власти имат правомощието да прилагат политики за здраве и безопасност, но ЕС се надява, че координираният подход би могъл да помогне за облекчаване на регулаторната тежест за индустрията и да спомогне за стимулиране на нейното възраждане.

Сега индустрията ще даде обратна връзка относно насоките, преди те да бъдат финализирани от EASA "през следващите седмици", според Комисията.


Подкрепи Economic.bg