Социологическо проучване: Търговците са некоректни при празничните намаления

Българите вярват най-много на Комисията за защита на потребителите при решаване на проблеми с покупки

Социологическо проучване: Търговците са некоректни при празничните намаления
Търговците са по-скоро некоректни, когато обявяват намаленията си около големите празници. Това показва експресен сондаж на „Галъп интернешънъл“, базиран на 805 ефективни интервюта с пълнолетни граждани в периода 1–3 ноември. От него става ясно също, че над 300 хиляди са пълнолетните българи, които твърдят, че са били потърпевши на измама или фалшификации в интернет.

Другите изводи от изследването са, че опасенията от некоректни търговски практики преди началото на зимния сезон са високи. Все пак повече от половината пълнолетни българи няма да почиват тази зима, но като цяло развитието на туризма у нас се оценява високо. Също така българите масово одобряват ограничаването на правомощията на частните съдебни изпълнители.

5% от анкетираните казват, че лично са ставали потърпевши от измама или фалшификация в интернет. Още един процент казват, че те и техни близки са ставали жертва. Тези общо 6% се равняват на малко над 300 хиляди души. Други 4% споменават, че техни близки са били потърпевши. В началото на зимния сезон три четвърти от българите са почти автоматично сигурни, че в предстоящите празнични акции и намаления търговците ще са по-скоро некоректни.

52% от българите няма да почиват тази зима, 31% от запитаните ще предпочетат България, 13% смятат да почиват в България, но и да отидат в чужбина за зимна почивка, или пътуване, свързано с коледно-новогодишните празници, а 4% споменават само чужбина. Като цяло, българите намират, че туризмът у нас върви към по-добро: 68% казват това, а 18% са на обратното мнение.

Когато бъдат попитани кой защитава потребителските интереси в курортните места, българите отговарят без изненади – най-вече ресорната Комисия за защита на потребителите (40% от споменаванията). Любопитното обаче е, че веднага след това идват медиите (16%), 7% споменават неправителствените организации, а правителствената администрация в лицето на ресорните министерства, се споменава в 5% от случаите. С малко повече споменавания са правоохранителните органи, а 8% казват, че никой не защитава правата на потребителите. Българите явно са започнали да разпознават Комисията за защита на потребителите, като водеща инстанция към която биха се обърнали при ниско качество на туристическата услуга.

Това се потвърждава и от данните на общия въпрос към кого биха се обърнали българите, когато чувстват потребителските си права нарушени, като цяло. 58% от пълнолетните българи избират Комисията за защита на потребителите, ако усетят нарушени права, при покупка на продукт или ползване на услуга. Останалите типове администрация са назад в отговорите, а малко по-напред в масовото съзнание се нареждат правоохранителните органи (12%) и медиите (11%). Този тип отговори, разбира се, съдържат известен автоматизъм.

Националната агенция за приходите и агенцията за безопасност на храните са другите два ресорни центъра, които се набиват на очи, когато става дума за проверки в туристическите места. Те изпъкнаха съответно с 13% и 12% от споменаванията, когато „Галъп интернешънъл“ попита коя е първата асоциация на българите, когато става дума за проверки в отминалия летен туристически сезон. Разбира се, при този въпрос най-много изпъкнаха действия, като тези на Валери Симеонов (48% от споменаванията).
Коментари: 0