Рекордно скъпите въглеродни емисии пълнят европейските бюджети
Разрешителните обаче заплашват тежката индустрия в ЕС, която губи конкурентното си предимство
Безпрецедентното рали на пазара на въглерод в Европейския съюз помага за пълненето на националните бюджети с пари, намалявайки опасенията за въздействието на нарастващите цени на замърсяването върху конкурентоспособността на индустрията на блока, пише Bloomberg.
Докато тежката индустрия е загрижена относно темповете на повишаване на цените на въглерода, реакцията на правителствата е доста по-спокойна. Според анализатори лидерите по света трябва да намерят баланса и да преценят дали нарастващите приходи от търгове за разрешителни за емисии могат да компенсират риска от преместване на производствата на компаниите в региони с по-леки правила за замърсяване.
Увеличението на цените на въглерода до рекордни нива представлява набор от проблеми за стоманодобивния сектор, според европейската асоциация на стоманодобивната индустрия Eurofer. „Единият проблем е, че нашите глобални конкуренти нямат тези въглеродни ограничения“, заяви говорителят на Eurofer Чарлз де Лузинян. „Вторият е, че затруднява инвестирането в новите технологии, които ще са необходими, за да се направи възможно нисковъглеродният преход.“
Компаниите в системата на ЕС за търговия с емисии (СТЕ), най-голямата програма за ограничаване и търговия в света за намаляване на парниковите газове, купуват повечето разрешителни за замърсяване на държавни търгове. Тъй като във вторник цените на въглерода се покачиха до рекордните 50 евро за тон, приходите също ще скочат.
Само през 2020 г. постъпленията в бюджетите от търгове с разрешителни са скочили до почти 21 млрд. евро в сравнение с 3 млрд. евро през 2013 г. Тази година, въпреки че началото на продажбите на разрешителни беше отложено, първото тримесечие вече донесе 5.7 млрд. евро.
Фондове за климата
Съгласно законодателството на ЕС, поне половината от въглеродните приходи трябва да се използват за климатични или енергийни цели, като се изглажда преходът към по-строгата цел за ограничаване на емисиите в Блока.
Намаляването на замърсяването от производството ще бъде едно от най-големите предизвикателства за ЕС през следващото десетилетие. Докато търговците виждат, че високите цени ускоряват прехода към по-екологосъобразна енергия, ръководителите в тежката индустрия са загрижени, че това ще увеличи цената за спазване на СТЕ на ЕС и ще ограничи разходите за чисти технологии.
За да осигури равни условия за своите компании, ЕС планира да въведе цена на въглерода при вноса на някои интензивни емисии стоки. И все пак такъв инструмент, известен като механизъм за регулиране на въглеродните граници, ще започне да действа най-рано през 2023 г.
След това националните лидери ще обсъдят прилагането на Зелената сделка на ЕС и по-строгата цел за намаляване на емисиите до 2030 г. на извънредна среща на върха на 23 май.