„Самолетът на бъдещето“ извърши първия си полет
Ултраефективното летящо крило Flying-V ще харчи поне 20% по-малко гориво

Снимка: Technische Universiteit Delft
С помощта на европейския самолетостроителен гигант Airbus и нидерланската авиокомпания KLM Технологичният университет в Делфт (Technische Universiteit Delft) направи преди дни първите полетни изпитания на съвършено нов тип самолет. Това е концептуален модел на „ултраефективен“ самолет за междуконтинентални полети с V-образна конфигурация на фюзелажа, носещ засега названието Flying-V.
Моделът на самолета, изработен в приблизителен мащаб 1:21 (4.7% от реалния), с размах на крилата 4.3 метра и с дължина на корпуса 2.8 метра, оборудван с два електрически двигателя, е извършил успешен 5-минутен полет с дистанционно управление на военна база в Германия.Това се казва в съобщение на Технологичния университет в Делфт – най-старият и най-реномиран университет за инженерни специалисти в Нидерландия. Решението за първия полет е било взето след дълъг период на сериозни изпитания на модела в аеродинамичен тунел и след поредица от извършени наземни тестове.
Самият Flying-V е концепт на пътнически самолет с V-образна конфигурация, който при размери и капацитет от типа на Airbus A350 ще изразходва поне с 20% по-малко гориво. За да се постигне такава икономия при сегашното технологично ниво на реактивните двигатели е необходимо да се сведе до минимум въздушното съпротивление на самолета. Концептът е представлява „летящо крило без опашка“, в което ще са разположени два пътнически салона, всеки с размерите на Airbus A320, интегрирани с резервоарите и багажните отсеци. Допълнителна икономия на гориво ще се получава и от намаленото тегло на самолета, което е резултат както от конфигурацията на фюзелажа, така и от внедряването на повече леки материали при производството му.
Технологичният университет в Делфт обяви началото на проекта през април 2019 г. и веднага беше подкрепен от известния нидерландски авиопревозвач KLM. Авиокомпанията представи проекта по време на честванията на 100-годишнината от основаването си през октомври миналата година. Малко по-късно в проекта се включи и международният самолетостроителен гигант Airbus.
„Искаме устойчиво бъдеще за авиацията, поради което иновациите винаги са част от KLM“ – коментира главният изпълнителен директор на авиокомпанията Питер Елберс. „KLM е сред трите най-устойчиви авиокомпании в света по индекса за устойчивост на Dow Jones от много години насам. Искаме да продължим да сме устойчиви и в бъдеще. Затова сме много горди, че успяхме да подготвим този летящ модел в толкова кратък срок. На всички ни е ясно, че никой не може сам да направи устойчив авиационния сектор и че трябва всички заедно да работим за това. Само сътрудничеството с партньорите ни и споделянето на знания може да ни отведе в тази посока на устойчивост. Ето защо ние с всички наши партньори ще доразвием концепцията Flying-V, като следващата стъпка ще бъде полетът на Flying V с „устойчиво“ гориво", категоричен е Питер Елберс.