След скока в цената: Търговците на кафе свиват покупките си до жизнения минимум
Производителите се затрудняват да продадат продукцията си, докато клиентите им отказват да се примирят с високите цени

© ECONOMIC.BG / Pixabay.com
Световните търговци на кафе свиват покупките си до минимални равнища, докато индустрията се бори с резкия скок в цените, който доставчиците тепърва ще трябва да убеждават магазините на дребно да приемат, съобщава Reuters.
По време на Годишната конвенция на Националната асоциация за кафе на САЩ в Хюстън тази седмица присъстващите казаха, че са шокирани от 70-процентното увеличение на цената от ноември насам на фючърсите за кафе арабика на борсата ICE.
Ренан Чуейри, генерален директор на ELCAFE C.A. в Еквадор, каза, че тази година е първата, в която производителят не е успял да продаде цялата си очаквана годишна продукция до март.
Обикновено щяхме да сме разпродали всичко до този момент, но досега сме продали по-малко от 30% от продукцията. Големият скок в цената „изяжда“ паричните потоци на клиентите, те нямат средствата да купят, каквото им трябва“, каза Чуейри.
Причината за поскъпването на суровината е намалялата продукция във важни производствени региони, особено в лидера Бразилия, което доведе и до свит достъп на зърната.
Никой не иска изложен (бел. ред. – на високите цени), никой не купува за бъдеща доставка, всичко е ден за ден“, каза един брокер на кафе, пожелал анонимност поради чувствителността на въпроса.
Под „ден за ден“ той има предвид, че клиентите купуват само необходимото за момента и избягват складирането. По думите му много от скорошните сделки в Бразилия се правят по подобен консервативен начин.
Сключваш сделка и след това имаш седем дни да отидеш до фермата или склада и да си вземеш кафето. Проверяваш качеството и ако е наред, правиш плащането на сайта и тръгваш с кафето“, добави експертът.
Резултатите от скорошно проучване на Reuters показаха прогнози, според които цената на кафето тип арабика може да намалее с до 30% до края на годината, тъй като високите цени ограничават търсенето и ранните сигнали насочват към силна година за продукцията.
Но докато цените не спаднат значително, голяма част от кафената индустрия може да продължи да страда.
Главен изпълнителен директор на голям производител в Съединените щати - най-големият пазар за консумация на кафе в света - каза, че някои от клиентите му не са сигурни, че могат да продължат да работят.
Те не знаят дали ще могат да продават продукта си на новите цени. Някои ще отпаднат“, каза той, като също пожела анонимност.
По думите му супермаркетите и магазините за хранителни стоки се противопоставят на по-високите цени, изисквани от производителите. Стигнало се до момент, в който преговорите отнели твърде много време и в някои търговски обекти е започнало да липсва кафе по рафтовете. „Беше кошмар“, добави той.
Складовете за кафе в близост до пристанищата в САЩ, които получават зърна, идващи от Централна и Южна Америка, в момента имат половината от нормалните си обеми, каза изпълнителен директор на една от най-големите компании в сектора за съхранение.
Майкъл Вон Луърти, собственик на брокера MVLcoffee, каза, че пазарът на кафе, особено от страна на търговията, може да види консолидация.
Компаниите с повече капитал ще могат да увеличат обемите на търговия, докато други ще пострадат от намалялото финансиране“, добави той.
Търговецът на суровини Луис Драйфус каза в презентация по време на конференцията, че площите, засадени с кафе, се разширяват в отговор на по-високите цени. Това се е случило в Индия, Уганда, Етиопия и Бразилия. Компанията вярва, че ако Бразилия успее да има една голяма реколта, тогава това, в комбинация с новозасадените площи, може да доведе до спад в цената.