Кафето е в „перфектна ценова буря“ – поскъпването ще се усеща все повече
От началото на годината цените на борсите са скочили с около 30% заради лошите климатични условия при основните производители и износители

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Фючърсите на кафето са се повишили с повече от 30% от началото на годината досега, като се движат близо до най-високите нива за всички времена. А поскъпването вече започва осезаемо да се отразява на крайните цени за потребителите, пише Yahoo Finance.
Данните за индекса на потребителските цени, публикувани в сряда, показаха, че цените, плащани от потребителите за печено кафе в САЩ, са се повишили с 2.5% през януари спрямо съпоставимия месец на предходната година. Междувременно разтворимото кафе е скочило с внушителните 7.1%.
Един глобален купувач и продавач на кафе каза пред Yahoo Finance, че все още не е повишил цените, но няма друг избор освен да мисли в тази посока в средносрочен план.
Кафето е в перфектна ценова буря“, каза Андреа Или, председател на illy caffe.
iIly изтъква проблемите с климата при водещите световни производители и износители, включително Виетнам и Бразилия, които са повлияли на реколтата. Бразилия отчете най-горещата си година в историята през 2024 г. с рекорден брой горски пожари, които засегнаха кафето арабика и повишиха цените. САЩ е вторият най-голям вносител на кафе след Европейския съюз, като най-голямото предлагане идва от Бразилия, Колумбия и Виетнам.
Няма алтернатива“, каза Андреа Или за повишенията на цените. Относно скока на фючърсите на кафето той добави: „Не знаем колко дълго ще продължи“.
Други компании също обмислят повишаване на цените. „Ако погледнете 2025 г., очакваме инфлацията при кафето да продължи да нараства. Ще се опитаме да компенсираме с ценообразуването, което излиза на пазара в началото на годината“, каза Судханшу Приядарши, финансов директор на Keurig Dr Pepper (KDP).
Не всички търговци-купувачи на кафе са свидетели на голямо въздействие, тъй като е обичайна практика за големите търговци на дребно да купуват големи количества поне една година предварително и да заключват цените с фючърсни договори.
Като се има предвид нашите цялостни практики и стратегия за хеджиране, при нас въздействието върху цените на кафето през първото тримесечие спрямо предходната година беше минимално“, каза финансовият директор на Starbucks Рейчъл Руджери.
Част от причината, поради която инстантното кафе е поскъпнало толкова, е, че вече ниските ценови нива улесняват компаниите да ги повишат, без да предизвикват сериозен шок на потребителите.
Като цяло разтворимото кафе е много по-евтино и търговците на дребно могат да вдигнат тази цена и все още да са в категорията „много по-евтино“, каза Шонали Пол, основател на Paul John Caffeine, базирана във Флорида пекарна за кафе.
Разтворимото кафе използва робуста, зърна от по-нисък клас в сравнение с арабика – видът, който се използва за кафе от вериги ресторанти. Засушаванията във Виетнам миналата година повлияха на производството на робуста, като цените се повишиха с 60% през последната година.
Нарастващите разходи за доставка и труд също натежаха на пазара на разтворимо кафе.
При инстантното кафе вашите маржове са толкова тънки, заради това се вижда по-рано да поемат удар ценови удар “, каза Хедър Пери, главен изпълнителен директор на Klatch Coffee.