Съвети и препоръки за транспортиране на стоки в държави от ЕС
Спазването на действащите правила по отношение на автомобилния превоз може да спести плащането на сериозни глоби
Секторът на товарния транспорт се описва от специален динамизъм, регулиран от сложен набор от правила, както на нивото на цялата европейска общност, така и на нивото на държавите членки. В случай на трансграничен товарен транспорт от една държава в ЕС в друга, спедиторите и автомобилните превозвачи са длъжни да познават и спазват и двата пакета закони, за да не ги нарушават.
В противен случай строго прилаганите санкции могат да застрашат целия поток от дейности. Ако на европейско ниво нормите по отношение на превоза на стоки могат да бъдат познати много по-бързо, националните могат да изненадат нашите сънародници. Ето само някои от последните законодателни разработки в силно транзитни европейски страни по отношение на товарния транспорт.
Швеция регулира времената за движение и времето за почивка
Членовете на Шведската агенция за икономическо и регионално развитие са постигнали споразумение относно времето за шофиране и почивка на професионалните шофьори в областта на товарния транспорт. Настоящите правила са възможно най-изкривени, излагайки шофьорите на действащите санкции.
Ако шофьорите на камиони са принудени да се придвижат до сервиз, без да превишават законовите срокове, това може да бъде изключително сложно и дори невъзможно. Решението: на водачите е разрешено да шофират до 2 километра повече от дневната норма, дори ако законното работно време да е приключило, без да предлагат специални обяснения и без да попадат в обхвата на шведското законодателство.
Дания променя законодателството относно заплатите на водачите
Правителството в Копенхаген изглежда решено да продължи борбата срещу социалния дъмпинг, като прие закон, предвиждащ минимален праг на заплатите за шофьорите (включително онези, които извършват каботаж в Дания). Международните транспортни компании ще бъдат задължени от 1 януари 2021 г. да плащат на шофьорите на датска територия фиксирана почасова ставка, определена от нивото на разходите по колективните трудови договори в транспортната индустрия.
Освен това по закон чуждестранните превозвачи ще трябва да докладват важна информация в Регистъра на търговския авторитет (Erherversstyrelsen) името на фирмата, адресът на седалището, данните за контакт, информацията за използваните транспортни средства, регистрационните номера на превозните средства, датата на началото и края на маршрута, данните за контакт на водача. В противен случай онези, които не спазват тази нова форма на закон (приета на 9 юни 2020 г.), ще бъдат обект на санкции.
Германия затяга контрола в контекста на пандемията
В резултат на последиците от настоящата пандемия представители на Федералното министерство на транспорта и цифровата инфраструктура (BMVI) заявиха, че не възнамеряват да въвеждат нови разпоредби в законодателството за автомобилния товарен транспорт. Следователно в цяла Германия няма да има допълнителни ограничения за каботажни дейности, но няма и освобождаване от данъци за местните превозвачи, въпреки че работодателите в тази страна са поискали това през последните месеци.
В същото време обаче Федералната служба за превоз на товари (BAG) отправя предупреждения към автомобилните превозвачи относно затягане на крайпътните проверки, за да се установи всяко нарушение на каботажните операции. От април тази година BAG официално обяви увеличаване на контрола върху каботажа, припомняйки, че незаконните операции в този икономически отрасъл са санкционирани в Германия с глоби до 200 000 евро.
Напомняме на превозвачите и спедиторите за важността на познаването на пътното законодателство на всички държави, в които те извършват дейности. Спазването на действащите правила по отношение на автомобилния превоз на стоки може да ги освободи от заплащането на сериозни глоби, но и от временното спиране на правото за влизане в някакви територии в ЕС.