Точни като Tissot
В своята 170-годишна история марката се утвърди като символ на качество и достъпен лукс
Историята се движи с гигантски цикли, като часовник, чиито стрелки минават по един и същи път и върху едни и същи числа ден след ден… Така и Tissot не само не спира времето, а с прецизността и точността си навъртя 170 г. от своето създаване през 1853 г. Марката се слави с изключителното си качество и достъпната си цена. Историята започва от Шарл-Фелисиен Тисо и неговият син Шарл-Емил Тисо, които отварят малка часовникарска работилница с името “Шарл Тисо и син”.
Голям принос за популяризиране на марката извън границите на Швейцария има Шарл-Емил. Първоначално Tissot изгражда репутацията си, като създава надеждни джобни часовници със златен корпус, които намират радушен прием. Първият голям успех зад граница идва през 1858 г., когато започва продажбата на джобни часовници TISSOT в Русия. Сред първите клиенти са руският цар и негови офицери. Поради нарастващия интерес към марката се налага ателиетата да бъдат реорганизирани във фабрика.
Шарл-Фелисиен Тисо и синът му Шарл-Емил, които полагат основите на компанията – Снимка Wikipedia
Времето е най-скъпата стока, която притежаваме. Тогава има ли значение какъв часовник ще ни го отмерва… По време на Голямата депресия през 1930 г. Tissot разработва първия в историята антимагнитен часовник, по-късно взет като основа в цялата часовникарска индустрия. По същото време компаниите Tissot и Omega се сливат и през 1937 г. създават корпорацията „Societe Suisse pour l’Industrie Horlogere S.A.” (SSIH) със седалище в Женева, като Омега е в горния клас часовници, а Tissot се специализират в средния ценови диапазон. Нова ера за луксозните часовници Tissot идва през 80-те години на миналия век, когато става сливане със Swatch Group Ltd - най-големия производител на часовници в света. Това дава възможност на марката да увеличи присъствието и популярността си на пазара за часовници в средния ценови диапазон. Компанията продължава да прави нововъведения, като революционната колекция технологични часовници Tissot T-Touch, които са с чувствително на допир стъкло и включват функции като барометър, термометър, алтиметър, хронограф и компас.
Ако часовникът ти струва неповече от 100 лева и никога не закъсняваш, какъв е смисълът от часовник за 3 хиляди евро… Tissot продължава да дава свой отговор на този въпрос. Още от самото си основаване марката става синоним на майсторска изработка и иновации и това затвърждава нейния слоган „Иноватори по традиция“. Днес Tissot е част от най-големия производител и дистрибутор на часовници в света - Swatch Group. Въпреки присъствието си в 160 страни по света, марката винаги е смятала за свой дом часовникарското градче Le Locle в Швейцария, разположено в планината Юра. Година след година Tissot се доказва като лидер в производството на високотехнологични продукти и специализирани материали, целящи модернистична функционалност. Благодарение на широкия диапазон от висококачествени часовници на конкурентни цени, марката е най-достъпната сред швейцарските производители на часовници.
Всеки трябва да анализира и да разбере какво го кара да тиктака, като разглоби часовник, за да види как работи. Самопознанието ще помогне да разберете какво специално предлагате… Марката има усет за важните неща и остава вярна на дългогодишните си традиции, като се придържа към основните си цели на производителност, точност и внедряване на нови стандарти. Това се потвърждава и от факта, че Tissot е утвърден официален времеизмервач и партньор на FIBA, AFL, MotoGP, FIM Superbike и Световния шампионат по колоездене. Tissot проектира джобни часовници с две времеви зони още от само си основаване през 1853 г. Днес марката е достигнала широко разпространение в световен мащаб, водена от новаторския си дух и огромното уважение към часовникарските си традиции. През 1971 г. на пазара излиза нов революционен продукт - Tissot IDEA, известен като Astrolon. Това е първият пластмасов механичен часовник, който десетилетие по-късно ще стане вдъхновение за появата на Swatch watch.
Който купува часовник за 50 долара, придобива нещо много различно от някой, който избира часовник за 50 000 долара заради статус, лукс и демонстрация на възможности. Но и тези хора искат да знаят колко е часът, точно както притежателят на часовника за 50 долара, но това със сигурност не е основната им мотивация да изберат скъпия часовник… Преди появата на кварцовата технология за отчитане на времето, часовниците са сравнително скъпи за производство. Създадени от колективната функционалност на десетки и стотици малки взаимодействащи си компоненти, механичните часовници отнемат време за производство и са трудоемки за сглобяване. Затова повечето хора притежават само един часовник и все още не е измислена концепцията за часовници за конкретни цели или поводи – спортни часовници, часовници, съобразени с облеклото, часовници, удобни за пътуване… Затова по-голямата част от дизайните на ръчни часовници преди средата на 50-те години развиват значително по-ориентирана към облеклото естетика. Тази тенденция е напълно логична, защото ако ще притежавате само един часовник, по-добре е да е нещо, което можете да носите и при официални поводи, където правилата спрямо облеклото са по-строги. Тази тенденция продължава и през 70-те години на миналия век, затова много часовници от по-висок клас имат изискана и елегантна естетика, независимо от функционалностите, които предлагат.
На нас ни е нужен не само часовник, но и компас. Няма смисъл да икономисваме минути, ако губим цели години… Развитието се ускорява след сливането от 1983 г., което през 1998 г. остава под името Swatch Group. Под ръководството на N. G. Hayek, Тissot прави няколко забележителни модела:
The Tissot RockWatch in 1985; The Tissot Two Timer in 1986; The Tissot Pearl Watch in 1987; The Tissot Wood Watch in 1988. През 1996 г. новият ръководител на Tissot – Франсоа Тибо, насърчава създаването на две нови водещи линии. Това са Tissot T-Collection (проектирана от жена за жени) и Tissot T-Touch (разполагаща със сензорен екран и включваща екстри като компас, висотомер, барометър и други). Touch-screen технологията е въведена от Tissot десетилетие преди да се появи в други области като мобилните телефони, например. Моделите Tissot Sailing-Touch, Tissot Sea-Touch, и Tissot T-Touch Expert предоставят на своите потребители (водолази, навигатори, алпинисти) бърз набор от полезни за функции само с едно натискане на екрана. На Baselworld 2013 г., за да отбележи своята 160-а годишнина, Tissot представя часовника Tissot Heritage Navigator, който следи времето в 24 града по света. Той е вдъхновен от известния модел Navigator, създаден за 100-годишнината на марката през 1953. Tissot продължава непрестанната си експанзия на пет континента и днес марката се продава в над 14 000 магазина по земното кълбо.
Нашите възгледи са като нашите часовници: всички показват различно време, но всеки вярва само на своя… Този подход както към дизайна, така и към ръчните часовници като цяло може да се види в ретро модели като този Tissot Chronograph от 60-те години на миналия век с референтен номер 808A. Изработен от неръждаема стомана и с размери 34 мм, което е напълно в съответствие с предпочитанията за времето, кутията също така включва „водоустойчив“ завинтващ се гръб, както и други характеристики, които биха показали, че това е часовник, предназначен за донякъде професионална употреба. Въпреки това класическата форма на корпуса и изчистената рамка му придават цялостен силует, който едва ли би изглеждал неуместно, ако се съчетае с костюм и вратовръзка. Циферблатът на Tissot Chronograph ref. 808A е друг израз на това напрежение между функционалност и естетика. Произведен от Singer - същият производител на циферблати, създал легендарните циферблати на Paul Newman за Rolex Daytona, циферблатът на този ретро Tissot е в красив двутонен сребрист цвят.
Vulnerant omnes, ultima necat, или всички часове раняват, последният убива – тази латинска сентенция може да бъде открита върху някой стар часовник... Добрата марка обаче се стреми да е гъвкава спрямо превратностите на времето. Едно от забележителните неща на днешната Swatch Group е, че предлага широка гама от марки часовници и всяка от тях има свое собствено място след останалите. Всички различни марки все още остават като отделни единици, но всички те се възползват от колективните ресурси на един от най-големите световни играчи в часовникарската индустрия. Ползата за потребителите е, че марки, позиционирани в по-достъпната част на спектъра, като Tissot, в рамките на швейцарската часовникарска индустрия са в състояние да предложат часовници с несравнима стойност за парите, срещу които се продават.