Внимавайте с мазните и твърде сладките храни по празниците

Включете повече горчиви подправки и билки в празничната вечеря, съветва д-р Райна Стоянова

Внимавайте с мазните и твърде сладките храни по празниците
Автор: Божидара Иванова

Д-р Райна Стоянова е лекар, специализиращ гастроентерология. В момента тя е част от екипа на Д-р Иван Пеев в AestheLine Clinic,където прави хранителни консултации за хора с различни проблеми – наднормено тегло, диабет, стомашно-чревни заболявания, чернодробни болести, автоимунитет, хранителни разстройства, бъбречни заболявания, както и за тези, които искат да подобрят хранителните си навици. Прилагайки личния си персонално ориентиран медицински подход към всеки пациент, младата лекарка е убедена, че нерационалното хранене, като част от съвременния начин наживот, стои в основата на повечето заболявания.

- Наближават коледните празници. Какви мерки трябва да вземем, за да се предпазим от напълняване през почивните дни?

Коледно-новогодишните трапези се асоциират с преяждане и прекаляване с алкохола, което се приема за закономерност и често наддаването на тегло е най-малкият проблем, който можем да си причиним с обилното хапване. Наслаждавайте се на прекрасните празници, без да се нахвърляте на храната. Ето няколко диетични съвета за по-лесно "оцеляване" по времена предстоящите угощения:

Комбинирането на блюда с голям обем и ниска калоричност /салати, супи и напитки/ с ястия, които имат концентриран състав /сърми, варива, гювечи, тестени изделия, сушени плодове и ядки/ намалява риска от прехранване с висококалорични храни. Освен това, водното съдържание и влакната в нискокалоричните големи по грамаж блюда ще забавят усвояването на въглехидратите и протеините в първата фаза на храносмилането и ще ви предпазят от претъпкване.

Не бихме се сетили за активния въглен, ако нямаме стомашно неразположение. Той обаче е много по-ценен, тъй-като извежда светкавично от организма всички вредни съставки, които са се натрупали на предната вечер. Ако сме предвидливи, можем да изпием една-две таблетки преди "тежка" вечер и на сутринта почти няма да се усеща дискомфорт, защото токсините ще са "унищожени".

Винаги носете ензимен препарат със себе си. Преяждането особено с протеинови храни, води до изчерпване на храносмилателните ензими и повишаване киселиността в кръвта.

- Как най-здравословно да консумираме храната на Бъдни вечер?

40 дневните пости свършват на Бъдни вечер в полунощ. Макар и ястията да са безмесни, обичайно прекаляването с туршии, баници, сърми, боб и т.н, разбира се, придружени с ракия и червено вино, може да доведе до сериозни последици върху здравето на храносмилателната система. Ако сте от хората, спазващи религиозните пости, трябва да знаете, че по време на постите организмът ни не е произвеждал ензимите, които разграждат животинските белтъчини и мазнини и преминаването към смесено хранене е същиснки стрес за тялото. 

Нека всички постещи да спазват правилото за умереност - малки количества и постепенно прибавяне на различните групи животински продукти. За да подобрим храносмилането и да облекчим тежката задача на гастро-интестиналния си тракт по време на трапезата на Бъдни вечер, е добре да включим повече горчиви подправки и билки в ястията. Редовното използване на горчиви добавки е фантастична здравословна стратегия за оптимизиране на храносмилането и детоксикация. Разпознаването на горчивия вкус задейства поредица от реакции на невро-ендокринно ниво, които се обозначават като "горчив рефлекс". Този процес се медиира от гастрина - хормон в стомаха, кйто стимулира потока на солната киселина. 

След това рефлексът се разпространява надолу и помага на черния дроб и жлъчния мехур да секретират жлъчка, а на панкреаса – панкреатични ензими. Първенец в подправките за добро храносмилане и облекчаване не стомашно-чревния дискомфорт е например българският кимион. В химическия състав на семенцата се откриват немалко белтъчини, оцетна киселина, смолисти вещества, кумарин. Сред полезните му свойства особено изразени са жлъчегонното, газогонното и релаксиращото му действие, иначе казано стимулира секрецията на жлъчка и успокоява спазмите в червата.

С кои ястия трябва да бъдем по-внимателни и кои можем да приемаме в по-големи количества?

Бъдете внимателни с твърде мазните и твърде сладките храни. Комбинирайте мазните меса с повече салата за достатъчен прием на фибри. Избягвайте пържените блюда. Прекаляването със зимни салати, като българската туршия и киселото зеле също може да е опасно, заради повишения внос на сол и оцетна киселина. Принципът за умереност и регулиран прием на храната е изключително важен. Не допускайте или поне се старайте да не допускате претоварване на тялото си зад оправданието "празници са".

- Кои храни не трябва да се приемат заедно?

Теорията за правилното комбиниране на храните всъщност разкрива как да ги консумираме по здравословен начин, така че да се дава възможност на храносмилателната система да работи правилно и с оптимална ефективност. Безразборният прием и смесване на храните води до конфликт между тях, водещ след себе си редица проблеми. Умното комбиниране на храните въобще не е трудно. Просто трябва да не се смесват въглехидрати (скорбяла и захари) с протеини (белтъчини) и кисели плодове по време на едно и също хранене. Що се отнася до коледната и новогодишната трапеза ще се окаже малко трудно да съблюдаваме тези правила, но нека се опитаме поне да сме умерени.

- Какво коледно меню ще препоръчате на нашите читатели?

Сладкиш за Коледа, торта за Нова Година, козунаци по Великден, сладоледи през лятото- не всичко хубаво на този свят се празнува с ядене и пиене. Не забравяйте, че има и други начини да се почувстваме "празнично". Разровете във фантазиите си, празнувайте умно. Препоръчвам винаги да не се пропуска хранене. Опитайте се да си осигурите 4-5 кратно приемане на храна, за да се избегне прехранването на основните хранения, си осигурете поне две здравословни междинни закуски. За да улесня избора ви предоставям няколко примера:

Закуската: 250-350 килокалории под формата на някакъв бавен въглехидрат и малко протеин или овесени десерти с мляко-200гр, овесена палачинка, пълнозърнест сандвич с маслинова паста, парче сьомга, сирена.

Междинното хранене може да бъде фреш -300мл, плод-средно голяма ябълка, капучино- някъде около 100-200 килокалории;

Обядът нека бъде винаги придружен със салата или задушени зеленчуци, листни, домати, краставици, 20 гр сирене - приблизително 250 гр до 300 гр порцията, като при овкусяването не си позволявайте повече от супена лъжица зехтин и много малко или никаква сол.

Супата е добър вариант за обяд (300мл-зеленчуково минестроне или крем супа от зеленчуци-около 300калории), пастата, пицата и ориза е добре да ги консумираме по обяд - като ако имаме избор, то предпочитаме интегралното брашно и по-малко/даже думата е никакви/ колбаси върху тестото, а оризът – пак не повече от 200 гр порция!

Следобяд може да бъде отново плод, сирена по избор, но не повече от 100 грама и по възможност немазни, кисело мляко, черен шоколад - до 4 парчета или 28 гр.

За вечеря препоръчвам чисто месо, сготвено по всякякъв начин, без пържене. И внимание със сосовете. Много са калорични, особено тези които са със сирене, както и BBQ сосът, който пък има много захар. Така че много пестеливо, само за вкус, а и не забравяйте, че истинският вкус на храната се губи, колкото повече допълнения и слагаме.

Не забравяйте да се хидратирате. Клетките се нуждаят от вода, за да работят правилно. Когато тялото е дехидратирано, метаболизмът се забавя. Препоръчваната дневна доза за повечето хора е 8 чаши вода дневно. Друга нискокалорична хидратираща алтернатива е билковият чай /зелен, джинджифилов, ментов/.

- Гладът ефикасен метод ли е за отслабване?

Все още често срещана практика сред някои колеги е да препоръчват т.нар. лечебно гладуване на своите пациенти, което правено в извън клинични условия, може да се окаже много опасно. Гладуване се препоръчва, когато човек е под специализирано наблюдение, за да се предотврати възникването на определени заболявания и подходът трябва да се индивидуализира при всеки конкретен случай. Трябва да бъдат проверени хранителните навици на пациента и здравословния му статус (наличие на заболявания, алергии, физикално състояние), които са от съществено значение за създаването на евентуалната диета.

- През зимата организмът ни има нужда от повече калории. Как да поддържаме балансирано хранене?

През зимата естествените защитни сили на организма са подложени на изпитание, а различни вируси дебнат отвсякъде. Ето защо храненето през тези месеци трябва, освен всичко друго, да насърчава имунитета ни. Колкото и познато и банално да звучи, основното трябва да се спазват принципите на здравословното хранене. Класическите принципи са основата и на съвременното балансирано хранене – човек трябва да се храни в умерени количества, но с много разнообразни храни. През зимния сезон, когато рискът от инфекциозни заболявания е повишен,  спазването на строги и ограничаващи диети не е препоръчително.

- Трябва ли да избягваме сладкото през зимата?

Избягвайте сладкото не само през зимата. Аз винаги казвам на пациентите си да мислят за тялото си всеки път, когато се изкушават да хапнете нещо калорично. Помислете колко добре ще изглеждате и ще се чувствате, ако НЕ го изядете.

- Как да се възстановим след празниците?

Хубаво е да се знае, че последно качените килограми, а именно резултатът от празненствата, бързо се свалят, ако се предприемат своевременни мерки. Особено след коледния пост - тежките празнични вечери -обикновено бързо водят до така наречения ‘йо-йо’ ефект или връщане на повече от свалените килограми. Така или иначе, когато  станалото е станало, е добре да се консултираме със специалист и заедно да предприемем стратегия за възвръщане на форма по здравословен начин и "диетата", наистина да се превърне в начин на живот. 

Коментари: 0