Зачестяват жалбите на граждани срещу телекомите
От КЗП съветват внимателно да проучваме договорите

Напоследък са зачестилли жалбите на граждани, които се оплакват от телекомите, че им начисляват високи неустойки след прекратяване на договора по желание на абоната, преди да е изтекъл неговият срок, съобщават от Комисията за защита на потребителите (КЗП).
Причината е, че това не е изрично уредено със закон или подзаконов акт у нас. Условията по предсрочното прекратяване на договора за уточнение изцяло в Общите условия, които са неразделна част от него.
След преглед на Общите условия на потребителските договори на всички мобилни оператори, Комисията е изготвила препоръки към дружествата във връзка с конкретни неравноправни клаузи, касаещи необосновано високите неустойки при прекратяване на договор по инициатива на потребителя, които го задължават да изплати всички останали такси и задължения до края на срока. От комисията препоръчаха тази клауза да бъде премахната или да бъде променена така, че да намали размера на дължимата сума.
Към момента само едно от дружествата е направило съществена промяна в условията си за прекратяване на договорите. В резултат на това, размерът на неустойката не надвишава три месечни такси по техния стандартен размер, независимо от това за какъв срок е контрактът (12 или 24 месеца).
Срещу останалите дружества, които не са се съобразили с препоръката на КЗП, контролният орган води колективни искове, по които се чака произнасяне на съда.
От КЗП съветват преди подписването на договор с телекомуникационни дружества гражданите да проучат внимателно условията за неговото предсрочно прекратяване и какви неустойки трябва да платят в такъв случай.