Застраховките за корабоплаване в Черно море скочиха рязко
Ударите срещу танкери от сенчестата флора на Русия повишават риска за превоз на товари
© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Цената на превоза на стоки през Черно море се покачи в понеделник, след като украински военноморски дронове удариха два танкера, пътуващи към руско пристанище. Опасенията от по-нататъшни атаки доведоха до увеличение на разходите за застраховка „военен риск“, съобщиха източници от индустрията за Reuters.
Черно море е от решаващо значение за превоза на зърно, петрол и петролни продукти. Водите му се споделят от България, Грузия, Румъния и Турция, както и от Русия и Украйна.
Процентите за военен риск за типичен седемдневен период на плаване, които се определят от отделните застрахователи и се основават на стойността на кораба, се повишиха до 0.5% за посещения в украински пристанища от 0.4% преди седмица, съобщиха източници от корабоплаването и застраховането. Застраховката „Военен риск“ за руските черноморски пристанища, която обикновено е по-висока, беше котирана между 0.65 и 0.8% спрямо около 0.6% миналата седмица, добавиха източниците.
Танкери са атакувани докато са плавали към Новоросийск
Два танкера, които са под западни санкции, са били атакувани от военноморски дронове, докато бяха празни и плаваха към Новоросийск, основен руски петролен терминал в Черно море, заяви служител от Службата за сигурност на Украйна пред Reuters.
Инцидентите в Черно море сочат към кампания на Украйна за ограничаване на приходите от руски петрол, която „оформя оценката на застрахователите за намерения и възможности“, каза Мънро Андерсън, ръководител на операциите в отдела за морски военни рискове и специалист по застраховане във Vessel Protect, част от Pen Underwriting.
Цените се повишиха в съответствие с тази гледна точка. За посещенията в руски пристанища застрахователите ценообразуват в по-широк диапазон от възможни места за удари и по-голяма вероятност за повторение“, каза той.
„С увеличаването на украинската активност вероятността от реципрочни руски действия нараства. Това създава по-равномерен градиент на риска и в двете търговски сделки, отколкото сме виждали от известно време.“
Турският президент Тайип Ердоган заяви в понеделник, че атаките срещу търговски кораби в Черно море са неприемливи, отправяйки предупреждение към „всички свързани страни“.
Последните инциденти в Черно море бяха първите атаки срещу невоенни кораби под руски флаг в международни води, каза Андрий Риженко, военноморски анализатор и бивш заместник-началник на щаба на украинския флот.
Риженко заяви, че е малко вероятно Русия да отмъсти на търговски кораби, плаващи към Украйна, когато те са в териториалните води на Турция, България и Румъния, тъй като това би се равнявало на атака срещу територията на НАТО.
Те (Русия) атакуват кораби през цялото време, поне в украинските териториални води и използват различни видове оръжия.“
Мистериозни взривове
От декември 2024 г. насам е имало най-малко седем експлозии на отделни танкери, които са акостирали в руски пристанища, включително в Средиземно море, като Украйна е заподозряна в извършването им, съобщиха източници от морската сигурност.
Турски петролен танкер, който беше повреден близо до брега на Сенегал миналата седмица, беше ударен от четири външни експлозии, но нямаше пострадали или замърсяване, заяви неговият управител в понеделник.
Танкерът „Мерсин“ преди това е бил в руско пристанище, а източници от морската сигурност заявиха, че първоначалната им оценка е, че корабът е попаднал на мини, подобно на други инциденти тази година, които не са потвърдени от Украйна.
Корабът в момента е обезопасен и под строг контрол, заяви говорител на пристанищните власти на Дакар, потвърждавайки, че „сериозен инцидент в машинното отделение е причинил сериозно проникване на вода“. Говорителят добави, че точният характер на инцидента ще бъде оповестен публично своевременно.