Близо сме до самолет, пилотиран с мисли
Разработката е показала впечатляващи резултати по време на тестовете
Самолет, пилотиран чрез мисли, може да бъде изработен скоро благодарение на проекта „BrainFlight”, финансиран от Европейския съюз, съобщава FOX. Проектът се осъществява от Института по динамика на летателните системи и Берлинския технологичен институт.
Екипът от учени съобщи, че е успял да преведе мозъчните импулси в контролирани команди, позволяващи на пилотите в симулатор да постигнат множество впечатляващо точни маневри без дори да докосват уредите за управление. Само със специална „шапка“, отчитаща мозъчната дейност, пилотите са успели да приземят самолет единствено следейки екраните на симулатора и коригирайки позицията на машината единствено с мисълта си.
За да измерят мозъчните вълни на пилотите изследователите са свързали електродите на електроенцефалограф към своеобразна шапка. След което, благодарение на алгоритъм създаден от Берлинския технологичен институт, учените стартират програма, която разшифрова пилотските мисли и ги превръща в команди. Командите от своя страна се въвеждат в контролната система на самолета и заменят ръчното управление.
Немските разработчици са провели тестове със седем пилоти с различно ниво на летателна практика, един, от които не е имал никакъв летателен опит. Екипът съобщава, че и седмината са успели да управляват симулатора единствено с мислите си, постигайки прецизност, необходима при множество разрешителни за летене. Впечатляващото е, че дори човекът без летателен опит е успял да „кацне“ благополучно. Един от участниците е спазил осем от десет зададени курса с невероятно малкото отклонение от 10 градуса, а друг е симулирал приземяване много близо до централната линия на пистата.
Изследователите посочват, че резултатите на военните пилоти биха били далеч по-добри, дори на това ниво на разработката. През 2010 г. британски учени доказват, че макар и да са по-чувствителни към външна информация, военните пилоти биват много по-прецизни в разпознавателни задачи. След тестове с ядрено-магнитен резонанс те установили, че пилотите имат микроструктура в дясната хемисфера на мозъка, която отсъства пру останалите хора.
Веднъж прецезиран, методът може значително да намали натоварването, на което са подложени пилотите, както и да освободи ръцете им за други дейности в кабината. Една от следващите стъпки за развитието на модела ще бъде предприета от Техническия университет в Мюнхен. Учените там ще търсят начин как съпротивлението при ръчното управление да бъде предадено и при мисловния контрол над летателния апарат.
Разработката може да има и различни други приложения, най-ключовото, от които е в създаването на изкуствени крайници, които да реагират без отклонения на мисловните команди на човек.