България ще има една от най-модерните летищни контролни кули в Европа
Ползите от общото небе с Румъния ще достигна 580 млн.евро, прогнозира генералният директор на РВД Диян Динев
Г-н Динев, докъде стигна проектът за изграждане на новата контролна кула на Летище София – как се изпълнява проектът, кога ще бъде завършен, какви нови възможности ще даде за увеличаване на безопасността и сигурността на полетите.
Новата летищна контролна кула ще бъде пусната в реална експлоатация след като се инсталира и тества необходимото техническо оборудване, което ще стане факт в началото на 2013 г.
Много са предимствата на този проект. Новата летищна контролна кула ще повиши безопасността, качеството и ефективността на аеронавигационното обслужване в зоната на летището. Предвидено е инсталирането на нов летищен радар с помощта, на който ръководителите на полети ще наблюдават движението на въздухоплавателните средсва при всякакви метеорологични условия. Наред с другите достижения на нашето предприятие по отношение обслужването на полетите, смея да твърдя, че България ще притежава една от най-модерните летищни контролни кули в Европа, която представлява уникална комбинация от впечатляваща визия и функционалност. Убеден съм, че тя ще бъде гордост както за нас в ДП РВД, така и за цялата авиационна общност в България.
Разкажете на какъв етап е проекта за функционален блок от въздушното пространство между Република България и Румъния – DANUBE FAB, както и какви ще бъдат ползите за авиацията от реализирането му.
Tой е вече в своята финална и решителна фаза. Българското народно събрание вече ратифицира международния договор за създаването на DANUBE FAB, като се очаква във всеки момент това да стори и румънският парламент. Целта на DANUBE FAB е да се даде възможност на двете държави заедно да оптимизират капацитета на въздушното си пространство, да повишат разходната ефективност, да подобрят или запазят същите нива на безопасност и да осигурят устойчивост на околната среда в условията на постоянно нарастващия въздушен трафик.
Ползите за авиокомпаниите в региона да възлезнат приблизително на 570 млн. евро през следващите 18 години, а емисиите от въглероден двуокис да намалеят с повече от 2.3 млн. Тона. След ратифицирането на международния договор от румънския парламент и влизането му в сила предстои оперативното въвеждане на DANUBE FAB и създаване на съвместни органи за управление.
В момента в държавата усилено се работи по т.нар. електронно правителство. Предлага ли РВД подобни услуги за своите клиенти.
Да. В момента ние предлагаме на своите клиенти достъп до системите AIP (Аеронавигационна информация и публикация), AMIS (Аеронавигационно метеорологично обслужване), AUP (План за разпределение на въздушното пространство) и FPL (План за предполетна подготовка) през своя сайт. Също така през декември 2011 г. РВД беше една от първите държавни организации наред с МТИТС, които свързаха деловодните си системи чрез т.нар. „междуведомствен обмен на документи”.
На 4 и 5 юли имахте Дни на отворените врати. Какво показахте на желаещите да видят как се управлява въздушното движение.
Да за втора поредна година организирахме „Дни на отворени врати”. Инициативата придоби особена важност за нас, тъй като нашата професия не е сред най-популярните професии, а е достатъчно интересна и дава възможност за кариерно развитие. Процедурите за набиране на документи на потенциални кандидати за обучение за ръководител полети, за органите за обслужване на въздушното движение в Районния и летищните центрове са вече целогодишни и нашето желание е да привлечем максимален брой млади хора, които виждат в себе си бъдещи ръководители на полети.
След промяната в Закона за гражданското въздухоплаване как работите с малката и с бизнес авиацията?
Стремим се постоянно да получаваме обратна връзка от нашите клиенти чрез регулярни консултативни срещи с тях и чрез анкетите на интернет страницата ни. Там публикуваме също и годишните доклади за управление на отношенията с клиентите, както и всички паметни записки от срещите с клиенти и партньори. В тази връзка т.нар. малка авиация не прави изключение. Организират се отделни срещи с тях и при заявено желание се провеждат обучения.
Увеличава ли се или намалява трафикът над България. Авиодиспечерите по колко полета на ден, час ръководят в българското небе?
Дори в условията на световна финансова и икономическа криза ние непрекъснато наблюдаваме значително нарастване на обслужвания от нас въздушен трафик. Както знаете работата на ръководителите на полети е много динамична и напрегната. Един ръководител на полети, в натоварен период, обслужва около 20 самолета едновременно. Само за сравнение през 2004 г. РВД е обслужило приблизително 373 000 полета, през 2007 г. техният брой вече е 473 000, а през 2010 г. обслужените полети са над 520 000. През 2011 г. са ръководени 561 231 полети.