Кризата свила доходите на гърците с 40%
Голяма част от домакинствата са достигнали границата на финансовите си възможности и съвсем скоро ще изпаднат в безизходица, смята председателят на Конфедерацията на търговците и занаятчиите в Гърция Димитрис Асматоглу
От началото на кризата досега, доходите на 90% от домакинствата в Гърция са паднали със средно 40%. Това показват данните от годишната анкета за финансовото състояние на гръцките домакинства, извършено от Конфедерацията на търговците и занаятчиите. Повече от половината от запитаните казват, че приходите им не стигат да покриват нуждите си и са близо до границата на бедността, предаде GRReporter.
За 73% от участниците е ясно, че през 2013 г. приходите им ще намалеят още. От 2010 г. насам 70% от гръцките домакинства са съкратили разходите си за храна, 93% са намалили значително средствата, които отделят за обувки и облекло. С 85% са спаднали разходите, които гражданите отделят за отопление. 57% от запитаните са заявили, че ползват средства от банковите си спестявания, пенсионните си влогове или се издържат със средства на заем от роднини и приятели.
Един на всеки шест запитани казва, че не може да покрие всички разходи, които има за битови потребности, дългове към банки и към държавни институции. Половината от запитаните признават, че следващата година няма да имат възможност да платят наложените им данъци.
70% от участвалите в анкетата казват, че си позволяват да пазаруват стоки извън хранителните продукти само по време на сезонните намаления. "Този процент последователно се повишава в последните три години. В началото на кризата през 2010 г. хората, които пазаруваха само по време на сезонните намаления бяха значително по-малко. Сега нещата изглеждат съвсем различно и перспективите за бъдещето са още по-песимистични. С други думи пазарът се засилва през двата основни месеца в годината, когато се обявяват официалните намаления, а през останалите 10 месеца търсенето е в кома", казва за GRReporter председателят на Конфедерацията на търговците и занаятчиите Димитрис Асматоглу.
43% от гражданите казват, че след началото на кризата са променили потребителските си навици и купуват продукти с по-ниско качество, поради по-ниската цена. "Това създава много лоши условия за развитието на здравословната конкуренция", коментира специалистът. Той обясни, че с тази потребителска нагласа, гръцките производители не могат да спечелят външни пазари в дългосрочен план. Понижаването на качеството може да спечели в краткосрочен план малко по-голям пазарен дял на местния пазар, но ще се окаже фатално за реализацията на стоката в чужбина.
"Събраните за 2012 данни сочат, че голяма част от домакинствата са достигнали границата на финансовите си възможности и съвсем скоро ще изпаднат в безизходица. Затова държавното управление трябва да вземе предвид създалата се ситуация и да предотвратят социален бум", казва Асматоглу.