Вече не се продават коли на над 10 години

Цената на новия автомобил пада с 30% още с излизането от магазина, казва зам.-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили Любомир Доросиев

Автор: Десислава Янкова

Как се движи пазарът на автомобили втора ръка?

Пазарът се движи доста успешно. Тази година сме много, много добре. Причината е, че все по-малко се купуват нови автомобили. Хората се научиха, че от нови автомобили се губи страшно много. Още с изкарване от магазина цената се намалява с едно 30 процента. През втората година стига до 60-70 процента от стойността, която сте платили в магазина. Българите не са от най-платежоспособните и си купуват автомобили втора ръка, които вече са загубили тези 60-70 процента.


Спрямо миналата година какво повишение очаквате?

Още от началото на годината имаме увеличение в порядъка на около 20-35 процента спрямо година по-рано. Миналата година, аз лично, като автокъща, съм продал около 20 автомобила. Сега около и над 35 автомобила.
Свалихме много маржа. Сега, ако продаваме една кола за около 10 000 лв., печалбата за нас е около 600 лв.


На какво се дължи това?

Правим го основно, за да избегнем вдигането на цените. В Западна Европа в момента също има криза. Имайки предвид това, там все по-малко и по-малко прибягват до закупуване на чисто нови автомобили, като предимно се насочват на такива, които са на възраст между 2 и 3 години. В скъпия диапазон, в момента имаме такива цени, които не могат да се открият никъде другаде освен в България. Не случайно съседските ни страни на Балканите си купуват автомобили от нашия пазар. Ние се превърнахме в регионален пазар. Албания, Македония, Турция - всички идват и си купуват коли от България.


Откъде се внасят основно автомобилите втора ръка?

Предимно от Италия и Германия. Италианският пазар сме го разработили много добре. Разработили сме така наречените пакети, като взимаме между 7 и 10 коли накуп, като ги взимаме по-евтино. Причината да излиза по-евтино отколкото да дойде някой да купи автомобил на парче - една или две коли, е, че аз имам сключени договори с автокъщите и купувам колите на по-ниски цени. В момента имам сключени договори с около 10 по-големи разпространители на нови автомобили. С тях имаме уговорка да изкупуваме всичко, което влиза вътре като втора ръка. Една част отиват за България, за Полша, за руските републики, някои ги пращаме и на немския пазар, но това е много малък пазар.


Кои са най-продаваните като марки и в какъв ценови клас?

Все още най-търсени са BMW и Mercedes, но много се продават и японски автомобили. Почти всичко се търси, всеки има индивидуални предпочитания.


А като ценови клас?

В ценовия клас - от 7000 - 8000 лв. до към 15 000 - 20 000 лв. Над 25 000 лв. повечето сделки са във вид на замяна, бартер или някакво изплащане.


На лизинг или в брой се заплаща най-често?

Аз отдавна не съм давал кола на лизинг. Според мен е много по-разумно да се изтегли един потребителски кредит и така да се закупи автомобил отколкото да се прибягва до лизинг. Лихвите реално са едни и същи, даже бих казал, че потребителският кредит излиза по-евтино. Спестяват се доста такси, които налага лизингът. При невъзможност да се покриват вноските, автомобилът става веднага тяхна собственост. Също така при плащане в брой може да се разчита на по-голяма отстъпка от търговеца.


Каква е средната възраст на колите втора употреба?

Коли, които са минали 10 години, почти не се продават. Най-много продаваме автомобили на възраст между 3 и 8 години, около 5-те години са най-търгувани. Българинът вече избягва да взима стари коли, които да трябва да ги ремонтира основно и да влиза в приключения.


Колко процента от колите, които се движат по улиците са втора ръка?

Мога да кажа на база данни от регистрацията в КАТ. Мисля, че не повече от 10 процента са нови автомобили. 90 процента от автомобилите са втора ръка.


Преди време лансирахте идеята за продажби на коли с гаранция? Как се развива този пазар?

Направихме вече с една застрахователна компания тъй наречената "удължена гаранция", като в момента сме я пуснали пилотно в две фирми. Получихме доста добри цени от преговорите - за тримесечна гаранция плащаме около 300 лв. към застрахователя.

 
Какво точно представлява "удължената гаранция"?

Това е вид услуга, която ние предлагаме пилотно. Тя се състои в обслужване на автомобила, което ние трябва да направим. То включва ангренажен ремък, смяна на масла, ходова част, консумативи. След като сме направили това, предлагаме тази гаранция да влезе в действие. Пускаме документите при застрахователите и казваме кой автомобил в кой сервиз е обслужен. От там има подпис и печат, че автомобилът е ремонтиран при тях.  Гаранцията може да бъде 3, 6 или 12 месеца. През това време, ако се случи нещо по основните агрегати, ние описваме щетите и ги представяме пред застрахователя. От своя страна дружеството до два часа ни връща отговор по мейла.

Все още нямаме развален автомобил, който сме продали с гаранция.
Българинът в повечето пъти не я иска тази гаранция. Той предпочита сам да си смени консумативите и да му се свали цената при майстора, ако е познат. Така, ако клиентът не е от София, а от друг град, предпочита да я вземе веднага вместо да чака няколко дни докато му сменим консумативите и да се връща отново, за да я взима.


Какво е оскъпяването при покупката на кола втора употреба с гаранция?

Оскъпяването фактически е точно смяната на консумативите. Ако тя е 3 месеца, ние я даваме безплатно и смяната на тези консумативи е за сметка на търговеца. Ако е за по-дълъг период от време, за година примерно, сумата става около 800 - 1000 лв. Цената зависи от автомобила, дали ще е по-скъп като агрегат, по-нов.



Коментари: 0