Втората част на жп линията между Македония и България стартира догодина
До края на тази година ще бъде обявен търг за строител, обяви македонският премиер Никола Груевски
Строителството на втория етап от железопътната връзка между България и Македония ще започне през септември 2015 г., това е съобщил македонският премиер Никола Груевски по време на посещението си в Крива Паланка, цитиран от агенция БГНЕС.
До края на тази година ще бъде обявен търга за строителството на отсечката от Беляковце до Крива Паланка, откъдето до границата с България остават около 10 км. В момента се изгражда първата част на трасето - от Куманово до Беляковце, чиято дължина е 31 км., а стойността около 40 млн. евро.
"Това е един много значим проект не само за Крива Паланка, но и за цяла Македония. Това означава и свързване с България, за което се говори отдавна, а през 90-те години на миналия век имаше много обещания и провалени инвестиции", каза още македонският министър-председател.
"Става въпрос за значима връзка с България. Крива Паланка също ще придобие по-голямо стойност, защото ще има връзка с България и Скопие, както и с останалите македонски градове, част от железопътната мрежа", каза още Никола Груевски.
Последният етап - 24 км. между Крава Паланка и Девебаир, е най-скъп и най-тежък от инженерна гледна точка - с множество тунели, мостове и изкопни дейности.
Линията между Скопие и София е част от четвърти европейски транспортен коридор и завършването на целия проект, по план, трябва да стане до 2023 г. От българска страна трябва да се построят 2 км. - от Гюешево до границата, които Национална компания „Железопътна инфраструктура“ има готовност да изгради със собствени средства, след като Македония започне работа по цялото трасе на нейна територия.
Цялата линия е строена усилено между 1942 и 1944 г. от български строители, но след края на войната, с обтегнатите взаимоотношения на Балканите, проектът е изоставен.