Япония ще доплаща 40% от цената на водородните автомобили
Серийната Toyota с горивна клетка се оценява на около $68 хил.

© ECONOMIC.BG / topgear.com
Местната и централната власт в Япония ще субсидират покупките на автомобили, използващи като гориво водород, пише Bloomberg. Мярката ще облагодетелства серийния модел с горивна клетка на Toyota, а в някои префектури отстъпката за потребителите ще достигне 40%.
Префектура Аичи, където е базиран един от най-големите автомобилостроители в света, ще заплаща около 1 млн. йени (9 800 долара) за автомобил, посочи Такаши Хорибе, отговарящ за политиката за опазване на околната среда в региона. Тази сума ще бъде добавена към вече анонсираните от премиера Абе 2 млн. йени държавна подкрепа. Субсидията ще е близо три пъти по-голяма от тази за електрическите модели и ще доближи цената до тази на хибридния Lexus CT Hybrid.
„Превозните средства с горивна клетка е една от малкото области, където Япония може да заема лидерска позиция на световния пазар. Очевидно за да навлезе в употреба, всяка нова технология има нужда от държавна подкрепа”, коментира Тан Ха Пам, анализатор в Jefferies Group, Токио.
Toyota FCS (Fuel Cell Sedan) ще се появи първо на японския пазар през април 2015 г. на цена от около 68 хил. паунда, а няколко месеца по-късно трябва да бъде предложен в САЩ и Европа. Компанията разработва технологията вече 20 години, което е позволило понижаването на стойността до една десета от първоначалните изчисления.
Двата резервоара могат да се напълнят с едва 5 кг. от практически неизчерпаемото гориво, но това количество е достатъчно за изминаването на 300 мили (близо 483 км.) в реални условия. След което, зареждането се осъществява само за 3 минути.
Изграждането на необходимата инфраструктура, на този етап, се оказва най-голямото предизвикателство пред популяризирането на водородните автомобили. Премиерът обеща първоначално да бъдат построени 100 зарядни станции, но не се ангажира с конкретен срок за реализирането на плановете си.
Очакванията са глобалният пазар на превозни средства с горивна клетка да нарасне от 330 млн. щатски долара през идната до 33 млрд. долара през 2025 г. Анализатори смятат, че бумът в разпространението им ще е след края на настоящото десетилетие.