Apple стигна „трилионния“ връх: Какво следва?

Едно от големите предизвикателства ще е свързано с изкуствения интелект

Apple стигна „трилионния“ връх: Какво следва?

Снимка: Pexels

Преди броени часове Apple записа исторически рекорд не просто в своята история, а в световната – технологичният гигант стана първата компания на американската фондова борса, преминала психологическата граница от 1 000 000 000 000 долара (1 трилион) пазарна капитализация. 

Корпорацията обаче съвсем не е типичният първопроходник, нито пък непременно лидер в класациите. Любопитно е, че наред с новината за добрите финансови резултати за второто тримесечие, тласнала я към гореспоменатия рекорд, се появи и тази, че Apple е изместена от световното второ място при смартфоните от китайския Huawei

Какво още: 
  • Apple не измисли преносимия mp3 плейър – тя само му даде иконичния стил и дизайн, които устройството заслужаваше. 
  • Apple не измисли и смартфоните – тя просто създаде първия продукт, осмислящ пълноценно това понятие и идеята за „умен“ телефон. 
  • Apple не стои и като изобретател на съвременните нови технологии като гласови асистенти, самоуправляващи се автомобили, носими устройства и т.н. 
Това кара анализаторите да поставят въпроса за потенциалните заплахи пред компанията, колкото и недосегаема да изглежда тя в момента. От тази гледнат точка, за да остане на върха, Apple трябва не толкова да предсказва бъдещето, а по-скоро да продължи да го усъвършенства, пише Дейв Лий за BBC. 

В здрача на смартфоните 

„Ние мигрирахме от десктоп концентриран към смартфон концентриран свят“, коментира Бенедикт Евънс от фирмата за рисков капитал Andreessen Horowitz. Мисълта вече е в посока на онова, което следва. 

Бумът на смартфон пазара сякаш достигна своя пик в световен мащаб. Доказателство за това е, че глобалните продажби на тези устройства са се свили с 5.6% през четвъртото тримесечие на 2017 г., сочат данните на Gartner. A това на практика е първият спад на индустрията от над десет години насам. 

Продажбите на iPhone също са престанали да растат като цяло. През второто тримесечие на 2018 г. например продадените смартфони с марката Apple са едва с 1% повече на годишна база. Обичайно подобни новини не са кой знае колко радостни за инвеститорите. 

В случая на гиганта от Купертино обаче нещата са по-различни, тъй като въпреки затихващите продажби, компанията е спечелила повече пари. Причината се крие във високата цена на последния флагман iPhone X, която започва от 999 долара. Това всъщност покачи средната продажна цена на iPhone до 724 долара. 

По всичко обаче личи, че вече сме в ерата на здрача на смартфоните. Задачата на Apple ще е да влезе в темпото на иновационните технологии и да успее да отговори на бъдещите потребителски нужди. 

„Фокусът сега са автомобилите, очилата, услугите, телевизията“, обръща внимание Евънс. Той коментира също, че Apple все пак вече работи по бъдещи продукти, като според него някои от тях ще постигнат същата тежест, каквото има iPhone. 

„Проблемът е: Как да разберете кои ще са тези неща и колко „големи“ ще бъдат те“, изтъква още той. 

Липсваща информация 

Ако прогнозите за бум на изкуствения интелект и данните се окажат верни и тези технологии се превърнат в следващия основен стълб, то някои анализатори смятат, че Apple ще се сблъска с големи проблеми. 

Част от маркетинговата стратегия на компанията се базира на това, че тя не събира толкова много информация за хората, колкото Google и Facebook. Това я поставя в по-изгодна позиция от гледна точка на потребителското доверие, но от друга страна идва да подскаже, че тя не разполага с достатъчно данни за усъвършенстване на изкуствения интелект. 

„Apple ще трябва да разбере как да ги достави, без да има контрол над тях“, казва анализаторът Каролина Миланес. Тя обръща внимание на проблемите на компания със Siri, която често бива подигравана за нейния „умствен“ капацитет.  

Siri, изглежда, не успява да задържи информация, която разбира за потребителите и да разпространява между различните устройства. Потребителите обаче стават все по-зависими от виртуалните асистенти и в бъдеще ще завишават очакванията си за това какво Siri знае за техните вкусове. Сега пред Apple стои въпросът как да постигне компромис между принципите си за събиране на данни за личния живот на хората и необходимостта да обработва такива. 

Компанията все пак демонстрира желание за напредък. Неотдавна тя привлече към екипа си Джон Джинандреа, бивш шеф на звеното за изкуствен интелект в Google. Анализаторите залагат големи надежди на този ход. 

Съществуващите рискове 

Според мнозина най-голямата катастрофа за Apple в краткосрочен план би могла да дойде от комбинацията от приливи и отливи на различните фронтове. Едно от нещата например са тарифите за мита върху китайски стоки, които администрацията на Доналд Тръмп вече налага. С такива може да бъдат обложени и продукти на Apple, които се сглобяват в Китай, а това означава ценово предимство за по-евтините азиатски еквиваленти. 

Показателна е експанзията на Huawei, който набира все по-голяма скорост. 

Други анализатори обаче вярват, че това няма да повлияе на бизнеса на Apple. Те изтъкват, че нейните потребители и верни фенове на марката са готови да плащат повече, за да се сдобият с продуктите на компанията. Доказателство за това са и данните в последните отчети на гиганта. 

Въпреки всички въпроси, произтичащи от политическия климат, смята анализаторът Даниел Ив, те представляват „ограничен риск“. 

Колко важна е новина за единия трилион? 

Според главнията изпълнителен директор на Apple Тим Кук пазарната капитализация от 1 трлн. долара не е „най-важната мярка“ за успеха на компанията. Той смята, че тя е по-скоро резултат от фокуса върху продуктите, клиентите и фирмените ценности. 

В обръщение към десетките хиляди служители на Apple Кук нарече оценката „значителен крайъгълен камък“, който действително позволява на компанията „да се гордее много“. Той обаче е категоричен, че това не трябва да е фокусът на гиганта от Купертино. 
Коментари: 0