Българите не разбират, но одобряват въвеждането на тол такси

\"Галъп\" са провели анкета, поръчана от АПИ, за да провери дали новата система се одобрява от обществото

Българите не разбират, но одобряват въвеждането на тол такси

Мнозинството от българи знаят за въвеждането на новата система за таксуване по пътищата и я намират за справедлива, но не липсват и опасения.Това са част от изводите от проучване на социолизите от „Галъп интернешънъл“, възложено от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ).

Три четвърти от българите твърдят, че са чували за новата система за таксуване по пътищата. Закономерно сред тях личат повече хора с високо образование. 61% още не я намират за съвсем ясна.

Запознати със спецификата на новата система, която включва по-високи такси за тежкотоварните превози, 63% намират този принцип за справедлив, а 32% - за несправедлив. Останалите се колебаят.

От АПИ са поискали да проверят дали има обществено съгласие, че превозните средства, които амортизират повече пътната настилка, трябва да плащат повече. Твърдението е потвърдено от 83% от анкетираните, а мнозинството от 73% са готови да подкрепят дори въвеждане на такси за тирове и извън магистралите. Всичко това означава, че тежкотоварният трафик се мисли като сериозен проблем от страна на пълнолетните българи.

В същото време обаче, живо е опасението, че евентуално поскъпване на преминаването на тежкотоварни МПС по магистралите и останалите пътища ще доведе до трудности в бизнеса и до оскъпяване на превозите. Мнозинство от 59% се съгласяват, че новата система ще затрудни бизнеса на превозвачите, а 73% се опасяват от поскъпване на превозите. Данните показват обичайните опасения при въвеждането на нови мерки и политики. Най-устойчивото сред тях очаквано е опасението от корупция – затова и твърдението „Новата система ще ограничи корупцията“ не среща еднозначен обществен отговор и равни дялове от по 47% се съгласяват, или отхвърлят.

Според социолозите на „Галъп“ опасенията от корупция са до голяма степен и инерционни и се отнасят към всички обществени сфери у нас. Във връзка с тези опасения на респондентите беше зададен и изричен въпрос по отношение на обществената поръчката за новата система. Темата е сложна, но запитаните бяха помолени да изберат между две твърдения, звучащи еднакво вярно. Подобен род въпроси поставят отговарящия пред ценностен избор, дори и респондентът да няма съответната информираност. Няма значение колко се бави един конкурс за обществена поръчка, важен е крайният резултат е мнението на 41% от запитаните. 54% обаче споделят алтернативното мнение: ако конкурсите за обществени поръчки продължават прекалено дълго, това пречи на самата поръчка.

Въпреки всичко, въвеждането на системата се смята за приближаване до европейския образец (73% са съгласни), а 66% вярват, че ще се повиши събираемостта на глобите. На този етап това са по-скоро обществени инстинкти, отколкото реално масово мнение, се посочва още в проучването.

Коментари: 0