Да правиш мебели в Бургас
Представяме четири компании, които имат своя роля от производството на материали до крайния продукт

© ECONOMIC.BG / Pexels
Има един бранш в България, в който фирмите и предприемачите се подкрепят едни други, те с ентусиазъм обменят опит и знания, макар да са конкуренти. Защото споделят идеята, че когато бизнесът и пазарът се развиват добре, за всеки има място под слънцето. Тези мениджъри и собственици признават, че вече наистина виждат ползите от свързаността помежду си, тъй като по този начин бизнесът им се подобрява, на и се предпазват едни други от големи грешки. С този извод си тръгваме от Бургас след поредната среща с четири компании в рамките на кампанията „Мебелите на България: традиции и иновации“, организирана от Браншовата камара на дървообработващата и мебелната индустрия (БКДМИ). Тези бизнеси са отворени да разкажат своите истории на трудностите, на предизвикателствата, на успеха.
Кроношпан
За Пламен Димов, Мартин Пейков, Евтим Евтимов и Васил Господинов (от ляво надясно) „Отговорен бизнес за устойчиво бъдеще“ е професионална кауза
Да си част огромна мултинационална компания е привилегия, но и голяма отговорност. В световен мащаб „Kроношпан“ е водещ производител и дистрибутор на плоскости на дървесна основа. Компанията стъпва на българска земя през 1997 г, когато придобива първия си завод - бившата фабрика „Гочо Иванов“ („Булес“ ЕАД) в Бургас, а през 2016-а прави инвестиция от 300 млн. евро, която превръща завода във Велико Търново в ключово производство у нас. В Бургас се произвеждат само пресовани плоскости (OSB), като двете предприятия работят в партньорство.
Рециклирането и повторната употреба на дървесината са важни процеси в нашата дейност, казва Мартин Пейков, мениджър продажби в „Кроношпан България“ ЕООД. От първостепенна важност е грижата за околната среда и намаляването на отпечатъка върху природата от дейността на предприятието. Компанията проявява завидна активност в желанието си да създава нови продукти, като използва колкото се може повече отпадък. През 2023 и 2024 г. са оползотворени над 42 хил. т дървесина за рециклиране. Първото създадено депо за събиране на дървесни отпадъци е в Кремиковци, като днес „Кроношпан“ има такива в няколко големи града, разполага с над 140 контейнера и 17 камиона, които ги транспортират в 4 основни депа за рециклиране. В този процес добър резултат дава партньорството с общините чрез програмата „Нов живот за старите мебели“, както и с бизнеса, който генерира дървесни отпадъци.
Двете български подразделения са част от производствената мрежа на основаната през 1897 г. австрийска семейна компания, която води началото си от малка дъскорезница. В глобален мащаб тази корпорация има над 40 завода, тя си осигурява присъствие в 120 държави на 4 континента, като разполага с над 14 хил. служители. В Бургас се разчита на около 150 души, макар по-голямата част от процесите да са напълно автоматизирани. Двете предприятия на „Кроношпан“ у нас генерират приходи от около 200 млн. годишно, като над 70% от продукцията отива за износ в страни на Балканите, Близкия изток, Северна Африка, Италия, Португалия, Грузия.
Производството остава енергоемко, колкото и неговата енергийна ефективност да се оптимизира. Около 10% от необходимата електроенергия за двата завода е от собствени фотоволтаични централи, като в Бургас се генерират 3,5 MWp, а във и Велико Търново - 8 MWp. На територията на бургаското предприятие се изграждат нови мощности. Сред постиженията на компанията е Дизайн центърът в София, който е на най-високо технологично ниво като функционалност. Предстои пускането на ламинираща линия във Велико Търново, което ще е следващата голяма инвестиция.
И тук хората са им най-ценни. В двата завода са общо 500 души. С точност, коректност, добро заплащане и социални придобивки привличат мотивирани специалисти. Промяната е нещо постоянно, пазарите са в непрестанна динамика. Затова и се правят големи инвестиции в обученията на персонала. Изпращат кадри за обмен на опит в чужбина, част от мениджмънта преминава през Обучителния център в Словакия. Засега разчитат само на българи, не и на хора от трети страни.
Ламина
Стремежът ни е да поддържаме семеен дух в „Ламина“, казват Жельо Черкезов и Иван Бобев (вляво)
Ентусиазмът за развитие е мощният двигател на „Ламина“ ООД. В тази компания второто поколение предприемачи вече е взело бизнеса в свои ръце. Двамата съсобственици Жельо Черкезов и Иван Бобев показват, че в точното време по най-добър начин осъществяват смели идеи, които са в пълен унисон с нуждите на пазара. Те са намерили отлична ниша и са се позиционирали между производителите на материали, от една страна, и, от друга - производителите на мебели, в това число и индивидуални клиенти. Но по-скоро бизнесът е b2b ориентиран. Правят разкрой и кантиране на плоскости, което е огромно улеснение за по-малките фирми, тъй като не се налага да правят непосилни инвестиции в скъпи машини. Фирмата е създадена през 1997 г., когато „Кроношпан“ стъпва в България. Точно тогава „Ламина“ става техният първи регистриран у нас дилър. Днес те поддържат цялата им гама от продукти и я предлагат на крайни клиенти – нещо, което „Кроношпан“ не прави.
Дружеството е инвестирало около 500 хил. лв. в машини и изцяло нов шоурум в складовата си база на ул. "Индустриална". Не жалят средства за внедряване на цифрови технологии, за автоматизация на процесите, но и за развитие на хората, които вече са 23-има души. Капацитетът на площите от 6000 кв.м обаче е почти изчерпан, което кара двамата предприемачи да кроят планове за ново разширение в Бургас.
Жельо Черкезов е сред най-вдъхновените членове на УС на БКДМП. Той открива нови възможности както за развитието на „Ламина“, така и на целия сектор. Засега двамата с Иван Бобев вървят уверено напред с добре премерена стъпка. Силен импулс да развият свой индивидуален подход им дава фактът, че в града има немалко фирми, които се занимават с търговия на материали за мебели.
Конкурентното предимство на „Ламина“ е в поддържането на достатъчно разнообразие от складови наличности, но и в цялостната грижа за всеки клиент, което се оказва значим фактор за успеха им в тази твърде динамична среда. Работи се в дух на екипност и хората се чувстват в здрава спойка с компанията, запазват лоялност и не напускат. Таванът на растежа идва от липсата на специалисти, тъй като няма професионални училища, които да подготвят хора за индустрията.
Мебели СТИЛО
Добре свършената работа е нашето конкурентно предимство, твърдят Иван, Мая и Павел Гайтанджиеви
Фирмата за производство на корпусна мебел „Стило“ ООД произвежда среден и висок клас кухни по индивидуален проект. Работи се с нови машини с цифрово управление. Собственици на този бизнес са братята Павел и Иван Гайтанджиеви. Те започват преди повече от 20 години в един гараж, изпълнявайки малки индивидуални поръчки. Днес предприятието разчита на 17 души, в това число и представителката на второто поколение на семейния бизнес Мая Гайтанджиева, която се занимава с дизайна. Имат пазар по-голям от капацитета. Нямат планове за серийно производство на мебели, тъй като високото качество и услугата с цялостен монтаж се радва на силен интерес.
Разширението на производството се ограничава поради липсата не само на квалифицирани кадри, но и на хора, които да имат желание да работят в тази индустрия. Намирането на монтажници, например, е по-голямо предизвикателство от самото производството. Напоследък се наблюдава значително поскъпване на кухненските мебели. Причината е в по-високото качество на плоскостите и по-добрия обков, които се използват. Доволните клиенти водят нови и така вече няма сезонна натовареност, а върви един почти постоянен ритъм през цялата година. Друг аспект от „зеления почерк“ на предприятието е, че то има договор с „Кроношпан България“ за рециклиране на отпадъците от производството си, което е около 5-6 т месечно.
Колорит на компанията носи един актьор, завършил куклен театър. Златко Василев е станал мебелист и прави най-вече „интериорни спектакли“: „Имах нужда от смяна на средата. Сръчен съм и реших, че това може да ми даде нова професия. В тази работа ме задържа екипът“. Най-младият колега е на 21 –
Найден Атанасов. По негови думи е привлечен от тази динамична работа, подходяща за хора, които искат да работят с ръце и ум, тъй като тук машините са с цифрово управление. Добрата атмосфера за работа, в която всеки помага на всеки, е фактор, който го кара да мисли, че е на точното за него място.
Сияна мебел
Късметът в работата идва, когато го търсиш упорито – в това вярват Ведислав, Пепа, Димитър и Сияна Божанови (от ляво надясно) – Снимки Авторът
Семейната компанията е създадена през 1991 г. и дейността ѝ е свързана с търговията на мебели. Но през 1998 г. Димитър и Пепа Божанови преценяват, че е време да пренасочат усилията към малко производство на мека мебел, към което постепенно добавят кухни, легла, гардероби. Десет години по-късно вече са позиционирани във високия клас и имат собствен магазин в Мол Бургас.
Строителството на собствена фабрика „Сияна мебел“ ООД започва да подготвя през 2010 г. Смяната на статута на земята върви бавно, но после за девет месеца през 2015-а обектът край с. Каблешково е построен. Тогава собствениците разбират, че да имаш цех и фабрика са две различни неща. През 2017 г. синът Ведислав Божанов настоява да се фокусират изцяло върху меката мебел. Продават ненужните машини и постепенно разширяват асортимента, но и мрежата на търговското си присъствие. Ведислав се заема с производството, а Димитър е отговорен за реализацията на продукцията, като само за година и половина влизат в над 70 магазина. Пандемията опитва да събори бизнеса, доста хора са освободени, но после всичко отново тръгва нагоре. Предприели са експанзия на румънския пазар, където засега се реализира над 10% от продукцията. Членството ни в Шенген значително улеснява този процес.
Компанията присъства в големите вериги и специализирани магазини с високото си качество, а не с ниска цена. Днес рамо до рамо са двамата управители Димитър и Пепа и техните пораснали деца Ведислав и Сияна, която вече отговаря за финансите и счетоводството. Сега компанията произвежда по около 200 дивана месечно, намеренията са да достигнат 300. Към дигитализацията на дейността и на самото производство се насочват много средства. Грижата за хората е голяма, затова на площ от 600 кв. м. ще се изгради битова стая за работниците. Амбициозна цел е да си направят собствено изложение, на което да канят партньори. За улеснение на клиентите на „Сияна мебел“ е създадено приложение, което да помага да си намерят онова, което търсят. И ако се питате как второто поколение е избрало да се включи в този труден бизнес, вместо да поеме по свой път, отговорът е, че Ведислав и Сияна Божанови от малки помагат в мебелното производство.
Всяка от тези четири компании има своя ниша, но за всяка промяната е най-постоянното нещо.
Текстът е част от бр. 126 на сп. „Икономика“. Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии. Темите и мненията са подбрани от екипа на списанието и не съвпадат непременно с редакционната политика на Economic.bg.