Дискаунтърите ще растат на българския пазар заради обедняването
Инфлацията намалява покупателната способност на българите и те се насочват към по-нискобюджетни вериги

© ECONOMIC.BG / Unsplash
Дискаунтърите (нискобюджетните търговски вериги) ще продължат своята експанзия в търговски паркове и в търговски центрове. Очаква се нови оператори от този сегмент да влязат на българския пазар. В краткосрочен план ще се наблюдават промени в потреблението и поведението на купувачите в контекста на нарастващата инфлация и съответно намаляваща покупателна способност на българите, които ще имат отражение върху сектора и операторите.
Това се посочва в доклада на Colliers – водеща компания за професионални услуги и инвестиционно управление в сферата на недвижимите имоти – за търговските площи.
Анализът на фирмата показва, че търговските паркове като цяло в страната се развиват прогресивно от няколко години, което е довело до 100% запълняемост на проектите в София през първото полугодие на 2022 г. Това е причината за някои от тях да се планира разширяване на площите. През разглеждания период общият обем площи в търговски паркове в столицата се задържа на 66 300 кв. м, което включва 3 парка. Един обект е на етап „в строеж“ и няколко на етап „в проект“.
Устойчивото развитие на пазара на модерни търговски площи ще поддържа инвеститорски интерес и през втората половина на 2022 г., с основен фокус търговски паркове.
По отношение на модерните търговски центрове в София, предлагането се запазва на 390 660 кв. м. Нивата на свободните площи регистрират незначителен ръст от 1% през първото тримесечие, който се запазва до края на полугодието и така те достигат почти 6%. Стабилните позиции на търговските центрове, респективно ограничените свободни площи, водят до по-ниски темпове на усвояване. За първото полугодие са регистрирани 4 600 кв. м – 50% спад спрямо второто полугодие на 2021 г. Това е и най-ниската стойност на усвоени наемни площи за полугодие за последните 5 години. Свободните площи на бул. „Витоша“ нарастват от 10% на 12%, което се дължи в голяма степен на затварянето на обекти от сектора на заведенията.
През първите шест месеца установените биг бокс оператори от хранителните вериги се фокусират в реновация на магазините си и в по-ниска степен в откриване на нови локации.
При наемните нива на първокласни локации в търговските центрове на бул. „Витоша“ и в търговски паркове не се наблюдава промяна. Те са съответно 34 евро за кв. м на месец, 50 евро за кв. м на месец и 10 евро за кв. м на месец. Тези стойности се очаква да се запазят в следващите месеци, прогнозират от Colliers.