Електронното управление е спестило над 300 млн. лв. на бизнеса и гражданите
Администрацията е свила разходите си с 5 млн. лв. след пуснатите електронни услуги в egov.bg, а хазната събира повече приходи
Новият портал на НАП е спестил приблизително 100 млн. лв. на бизнеса и гражданите от своето пускане до момента, както и време, което се равнява на 102 хиляди работни дни. Изчислената сума е на база спестени разходи за труд, като ефектът от тях е ограничен, тъй като по закон значителна част от данните за бизнеса в България се подават електронно. Все пак около две трети от тези 100 млн. лв. са спестени разходи за бизнеса, а останалите – за гражданите.
Това показват изчисления на Института за пазарна икономика (ИПИ), който оценява ефектите в икономиката от внедряването на повече електронни услуги в държавната администрация посредством оперативната програма „Добро управление“, която е и една от най-напредналите в изпълнението си 12 месеца преди крайния срок за завършването на всички проекти.
Новият портал за е-услуги на НАП стартира през юли 2021 г. с известно закъснение и бе финансиран почти изцяло по ОП „Добро управление“, като направата му струваше 2.57 млн. лв.
Според анализа на ИПИ през портала се наблюдава увеличение на електронните разплащания, както и подобрена събираемост на приходите в държавната хазна.
Увеличаване на дигитализацията на практика води до по-ниски нива на избягване плащането на данъци и до по-ниски нива на данъчни престъпления“, коментира икономистът на ИПИ Петя Георгиева.
Бизнесът и гражданите пестят и близо 210 млн. лв. от egov.bg
Бизнесът и гражданите са спестили и около 210 млн. лв. през 2021 г. от внедрените и надградените за последните седем години услуги в портала за електронни услуги egov.bg. Надграждането му също е финансирано по ОП „Добро управление“, а от ИПИ изтъкват, че за последните седем години електронните услуги, които предоставя, са спестили 12.3 хиляди години в обикаляне на администрации и попълване на документи.
Изчисленията показват още, че инвестицията до момента е около 5.5 млн. лв. и се връща над 40 пъти.
За последните три години спестените разходи за администрацията от работата на портала възлизат на около 5 млн. лв.
egov.bg трябва да стане порталът за взаимодействие с гражданите и бизнеса“, коментираха от министерството на електронното управление.
От там посочиха, че над 200 милиона са заявените административни услуги от администрация, граждани и бизнес и дадоха пример как те достигат и до слабо заселените места в България. С помощта на „Български пощи“ над 600 жители в няколко слабонаселени места са подали заявления за помощи за отопление.
Припомняме, че в правителството на Кирил Петков се зароди идеята „Български пощи“ да станат „гише“ за подаване на различни административни услуги електронно от гражданите.
И още спестявания
Анализът показва, че бизнесът успява да спести и от развитието на информационните системи на Агенция „Митници“, които улесняват процедурите по вноса и износа. Дейностите по надграждането на системите отново са по линия на „Добро управление“. Според анализа на ИПИ внедрените услуги намаляват административните разходи за вносителите и износителите, които всъщност в голямата си част – около две трети – са микро- и малки фирми. Услугите позволяват съкращаване времето за освобождаване на стоките на границите и според ИПИ е и един от факторите за
бурното развитие на електронната търговия – индиректен ефект, който идва от улеснението“.
Улеснение има и по линия на внедряването на новата система в Агенцията за обществени поръчки, която позволява прозрачно и електронно кандидатстване по проекти и в същото време стимулира все повече компании от частния сектор да вземат участие, с което се повишава конкуренцията.