ЕС е разделен за митата върху китайските електромобили
Най-сериозно се противопоставя Германия, защото ползите ще са по-малко от нанесените щети върху пазара

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Държавите от ЕС се колебаят дали да подкрепят допълнителните мита върху произведените електрически превозни средства в Китай. Тази несигурност подчертава предизвикателството пред Брюксел да изгради подкрепа за най-големия си търговски казус досега, докато Пекин заплашва с широкообхватни ответни мерки, пише Reuters.
Германия, чиито производители на автомобили направиха една трета от продажбите си миналата година в Китай, иска да спре митата, според правителствен източник, докато Франция е сред най-твърдите им поддръжници.
Но мнозинството от страните все още претеглят плюсовете и минусите от ескалиращия търговски спор, според неофициално проучване на Reuters сред правителствата на ЕС.
Въпросът ще бъде поставен на членовете на съвещателноto гласуване през следващите седмици – първият официален тест за подкрепа в знаков случай за Комисията. ЕС започна разследването без жалба от индустрията, първият подобен търговски случай от този вид.
Блокът трябва да потвърди в четвъртък временните мита до 37.6% върху китайски марки, като BYD, Geely и SAIC, както и върху произведените в Китай модели на Tesla, BMW и други западни производители на автомобили.
Държавите членки ще гласуват през октомври, ако Комисията предложи многогодишни тарифи в края на своето разследване. Те обаче ще бъдат блокирани, ако „квалифицирано мнозинство“ от най-малко 15 държави, представляващи 65% от населението на ЕС, гласува против тях.
Франция, Италия и Испания, с 40% от населението на ЕС, ще подкрепят митата.
Европа трябва да се защити, ако нашите компании бъдат ощетени и не се конкурират при равни условия“, каза испанското министерство на икономиката.
Въпреки това Чехия, Гърция, Ирландия и Полша все още обсъждат въпроса, казаха официални и правителствени източници, докато Белгия има служебно правителство, а холандците имат правителство от едва тази седмица.
Негативни ефекти
Германия подчерта необходимостта от решение чрез преговори с Пекин. Производителите на автомобили заявиха, че тарифите са грешен подход, като отрицателните ефекти надвишават всички ползи.
Увеличаването на цената на електромобилите за потребителите подкопава целта на ЕС да бъде въглеродно неутрален до 2050 г., казват противниците.
Tesla вече обяви, че ще повиши цените заради действията на ЕС.
Ответните действия на Пекин пък може да доведат до допълнителни мита върху износа на коняк, свинско месо или луксозни автомобили от ЕС.
Комисията казва, че митата са необходими за противодействие на евтините заеми, земя и суровини и други субсидии и целта е равнопоставеност, а не изключване на китайските производители на автомобили, както вероятно ще направи планираното от Съединените щати мито, което е 100%.
Но митата биха могли да дадат на ЕС лост в преговорите с Пекин и да накарат производителите да произвеждат автомобили в ЕС.
Хосук Лий-Макияма, директор на Европейския център за международна политическа икономия, каза, че ясните мнозинства и в двата случая могат да насърчат противниците или поддръжниците на митата. Той добави, че окончателните позиции в края на разследването ще зависят от предложенията на Пекин в преговорите.
Ако отидем на гласуване тогава, означава, че преговорите са се провалили“, каза той.
Разследването на EV може да бъде само началото за ЕС, тъй като Брюксел засилва позицията си спрямо Пекин заради изоставането на зелените и технологичните компании в Европейския съюз. Конкурентите от Китай и САЩ се развиват много по-динамично, показват интервюта на Reuters с половин дузина търговски експерти.
Те изтъкват доклада от 712 страници за китайската държавна намеса и субсидии, публикуван през април, като най-силния знак досега, че Брюксел мисли сериозно.
Документът е най-мащабният, изготвен от Комисията, показвайки, че си е взела поука от разследването на китайските соларни панели преди десетилетие, когато не наложи мита и слънчевата индустрия на ЕС се срина.
Той предлага доказателство в подкрепа на твърденията си, че Китай не играе по същите правила. В него са изследвани по-широк спектър от индустрии, извън традиционните, като стомана, включително полупроводници, телекомуникационно оборудване и възобновяема енергия.
Това оставя вратата отворена за бъдещи случаи, пише Reuters.
Това е доклад, който подготвя сцената и показва как и защо Европа променя политиките си“, каза Алисия Гарсия Ереро, старши сътрудник в базирания в Брюксел икономически мозъчен тръст Bruegel. „Честно казано, това е и послание, специално за канцлерството на Германия.