Европейците стоят върху купчина спестявания и са готови да харчат
Разходите за развлечения и пътувания могат да смекчат въздействието на проблемите в производството

© ECONOMIC.BG / БТА
Задвижвани от спестяванията, натрупани по време на двете години пандемия, разходите на европейските потребители са значителни и са в основата на икономическото възстановяване, пише Bloomberg в свой анализ. Последните данни показват, че възобновяването на храненето навън и почивките е достатъчно силно, за да компенсира слабостта на производството, засегнато от войната на Русия в Украйна и огнищата на Covid-19 в Китай.
Възраждането на потреблението подхранва оптимизма, че не само може да се избегне рецесия, но и стагфлация, подобна на тази през 70-те години на миналия век. Това окуражава Европейската централна банка да действа спрямо планове си за първо увеличение на лихвения процент от повече от десетилетие.
Преди войната мислехме, че потребителят ще бъде основният двигател на продължаването на силното възстановяване на европейската икономика“, каза Силвен Бройер, икономист в S&P Global Ratings във Франкфурт. „Промени ли се тази картина много с конфликта? Може би не толкова, колкото мнозина вярват, защото все още имаме много попътни ветрове.“
Те включват края на широкомащабните вирусни ограничения и нарастващия дял на хората, които са или ваксинирани, възстановени или и двете след Омикрон вълната. Междувременно безработицата е на рекордно ниско ниво, а домакинствата седят на планина от 700 милиарда евро, спестени по време на блокиранията в Европа, според Morgan Stanley.
Според скептиците обаче потребителското търсене не може да триумфира над най-бързото покачване на цените от създаването на еврото. Инфлацията в 19-членната еврозона достигна 8.1% миналия месец, засилвайки опасенията за цената на живота. Войната в Украйна все още може да влоши ситуацията – особено след като лятото свърши и сметките за отопление отново излязат на преден план.
Но сцените на европейските летища, изпитващи недостиг на персонал и препълнени от пътници, показват, че скокът на цените не спира тези, които все още могат да си позволят пътуване в чужбина.
Компаниите също са настроени положително. Туристическият гигант TUI AG прогнозира, че ще реализира печалба след две години на криза, а Booking Holdings Inc. повиши перспективата за рекорден летен сезон.
Не сме били на почивка от три години заради COVID“, каза Дагмар Гисен, която този месец e резервираla билети за влак за едноседмично пътуване до баварския езерен курорт Мурнау.
Това е въпреки че „всичко поскъпва“, според Гисен, която управлява арт магазин със съпруга си в центъра на Франкфурт. „Забелязахме, че можем да живеем и по-просто. Все още не е нужно да се ограничаваме, но може да се стигне дотам.“
Почти половината от всички германци казват, че вече не могат да си позволят предишния начина на живот поради инфлацията. Но има признаци, че съкращаването на разходите се случва само в определени области, като европейците все повече се насочват към услугите.
Не смятаме, че настоящата слабост в потреблението на стоки предполага, че общото потребление ще се свие през следващите тримесечия“, каза Алин Шуилинг, икономист в ABN Amro. „Ръстът на потреблението в еврозоната ще бъде подкрепен през следващите тримесечия от потребителите, харчещи част от спестяванията, които са натрупали по време на пандемията, както и от все още стабилния растеж на заетостта.“
Това е този вид приоритизиране, което служители на ЕЦБ, като главния икономист Филип Лейн, посочват като фактор, позволяващ да бъдат спрени стимулите и да се сложи край на годините на отрицателни лихвени проценти. Бизнес проучванията на S&P Global показват, че еврозоната остава „окуражаващо устойчива“, до голяма степен благодарение на динамичния сектор на услугите, особено туризма и отдих.
Войната и нейните въздействия ще продължават да се вълнуват в европейската икономика, където ръстът на заплатите продължава да следи инфлацията и по-бедните домакинства са особено притиснати. Но въпреки всичко това, Европейската комисия прогнозира разширяването на еврозоната с 2.7% през 2022 г.
Нещо повече, тласъкът от спестяванията може да продължи няколко месеца. Въпреки че е по-нисък от своя пик на пандемията, делът на спестяванията спрямо месечния доход остава далеч над дългосрочната средна стойност от края на миналата година и ще увеличи потреблението.
Тенденцията е подкрепена от ниското ниво на безработица, която сега е 6.8%, и което смекчава притесненията относно сигурността на работните места, предизвикани от конфликта в Украйна, според Дийн Търнър, икономист в UBS Global Wealth Management.
Историята ни казва, че колкото по-дълго продължават тези злощастни епизоди, толкова по-малко влияние има върху доверието“, каза той. „Ако хората се страхуват, че ще загубят работата си, това има много по-голямо влияние върху ограничаването им на разходите“.
Икономистът от Morgan Stanley Йенс Айзеншмид предупреждава, че неравномерното разпределение на излишните спестявания означава, че тяхното въздействие може да бъде по-ограничено, отколкото предполага размерът им. Все пак, наред с отварянето след пандемията и стегнатия пазар на труда, те са един от „трите фактора, които казваме, че ни разделят от плъзгане в рецесия“.