Европейският автомобилен пазар ще се свие още до края на 2022 г.
Търсенето също ще пострада заради инфлацията и страховете от рецесия, прогнозира Европейската асоциация на производителите на автомобили
Пазарът на автомобили в Европейския съюз е на път да се свие до края на годината, съобщи Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA). Асоциацията преразглежда първоначалната си прогноза, че пазарът на автомобили в ЕС ще се върне към растеж през 2022 г.
Вместо това очаква той отново да се свие тази година, като спадне с 1%, достигайки 9.6 млн. единици. В сравнение с данните от преди пандемията за 2019 г., това представлява спад от 26% в продажбите на автомобили само за три години.
Последните години бяха белязани от големи събития като Брекзит, пандемията от коронавирус, проблеми в доставките на полупроводници и войната в Украйна, а нейното въздействие оказва влияние върху цените на енергия“, каза президентът на ACEA и главен изпълнителен директор на BMW Оливър Зипс.
„Всички тези неща подчертават колко бързо, колко дълбоко и колко непредвидимо се променя нашият свят. Това важи не на последно място в геополитическия контекст – където има преки последици за нашата глобално взаимосвързана индустрия и нейните тясно свързани вериги.“
Въздействието на тези предизвикателства е отразено в последните данни за продажбите на автомобили в ЕС. Осем месеца след началото на 2022 г. общите обеми се свиха с почти 12%, достигайки около 6 млн. продадени нови коли. Досега пазарът беше ограничен само от страна на предлагането, тъй като продължаващият недостиг на компоненти ограничаваше производствените обеми. Търсенето обаче може също да пострада през следващите месеци поради инфлацията и страховете от рецесия.
Въпреки свиващия се пазар и натиска от инфлацията и разходите за енергия, автомобилната индустрия продължава да инвестира масово в научноизследователска и развойна дейност и в уменията и технологиите, движещи зеления и дигитален преход, обясни новият генерален директор на ACEA, Сигрид де Врис.
Такава мащабна трансформация може да бъде успешно постигната само от индустрия, която остава конкурентоспособна и в бъдеще. Това също е силно зависимо от правилните политически рамкови условия“, добави де Врис.
Изпълнителният директор на BMW допълва, че за да се върне индустрията към растеж, и то с още по-голям дял в продажбите на електрически коли, трябва да бъдат взети мерки, за да може да се изпълнят и целите за опазване на климата. Асоциацията призовава ЕС да приеме и прилага Закон за критичните суровини, който ще осигури стратегически достъп на автомобилната индустрия до суровините, необходими за производството на електрически коли и по-ускорено внедряване на инфраструктурата за зареждането им. И още – секторът се нуждае от по-голяма устойчивост на веригите на доставки в Европа.