Фандъкова: Кабинетът спъва разширението на третия лъч от метрото
Столичният кмет твърди, че Министерският съвет на няколко пъти умишлено не одобрява изменение в Общия устройствен план
Столичният кмет Йорданка Фандъкова заяви, че отиващото си правителство спъва строителството на разширението на третия лъч от софийското метро. Тя твърди, че Министерският съвет няколко пъти връща документи, свързани с бъдещото строителство на участъците, които трябва да минат през „Слатина“ до бул. „Цариградско шосе“.
За участъка през „Слатина“ все още нямаме одобрението на Министерския съвет за изменението на Общия устройствен план. Три пъти връщаха документите, три пъти ги поправяхме. Надявам се на финално одобрение, за да можем да започнем и неговото строителство в края на тази година", написа Фандъкова в пост в социалната мрежа Facebook.
Тя е на мнение, че държавата трябва да гарантира съфинансирането на проекта до 2026 г., когато строителството му трябва да завърши. Държавният бюджет ще осигури 40 млн. лв. през тази година, но е нужно да бъде поет ангажимент за целия период.
Този 6-километров участък със 6 метростанции през „Слатина“ до бул. „Цариградско шосе“ се финансира над 50% от бюджета на общината и ние сме готови с тези средства", пише кметът.
Припомняме, че въпросният участък бе орязан от Плана за възстановяване и устойчивост, но финансовият министър Асен Василев пое ангажимент да финансира строителството със 120 млн. лв. от бюджета. За останалата част Фандъкова планираше заем от Европейската инвестиционна банка на стойност 195 млн. евро.
Кметът на София посочва още, че финансирането на другото разширение от третата линия продължава да е основно с общински средства. Става въпрос за участъка, минаващ през район „Подуяне“ до „Левски Г“, който трябва да получи 217.5 млн. лв. от ПВУ. За старта на строителството през март Столична община одобри 12.8 млн. лв.
Над 80% от подземните мрежи са преместени, което е огромна по обем работа и започна изграждането на шлицови стени. Участъкът до „Левски Г“ е заложен за финансиране от Плана за възстановяване и устойчивост. За съжаление, Планът още не е отворен и финансирането до момента е изцяло с общински средства", написа Фандъкова.
Според нея след завършването на третата линия, над 50% от пътуванията с градски транспорт в София, ще се извършват от метрото.
Затова за мен метрото е стратегически проект за столицата, чието завършване настоявам да бъде гарантирано", завършва Фандъкова.