Интермодалният терминал може да не е в Горна Оряховица
Предишните управляващи не са направили всички предпроектни проучвания и не е ясна целесъобразността

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Няма достатъчно доказателства, че Горна Оряховица е правилното място за изграждането на интермодален терминал. Така вицепремиерът по европейските въпроси Атанас Пеканов обясни изваждането на проекта от националния план за възстановяване, заради което планираната инвестиция остана без еврофинансиране.
Пеканов обясни, че предложението за изваждане на проекта е дошло от проектоносителя – Национална компания „Железопътна инфраструктура“. Интермодалният терминал бе с индикативна стойност 25 млн. лв. и се предвиждаше да бъде изграден в най-големия железопътен възел в Северна България – Горна Оряховица.
По думите на вицепремиера няма проектна готовност и не са направени всички предпроектни проучвания. Не е направен и анализ какъв ще е товаропотокът през този интермодален терминал, какъв ще е интересът към него от инвеститори и бизнеса, както и дали това ще бъде най-удобното място.
Всички тези неизвестни според Пеканов създават риск от забавяне на проекта или дори неизпълнение, а според Механизма на европейския фонд за възстановяване всички проекти трябва да са завършени до 2026 г.
Аз знам, че тази идея се обсъжда отдавна в обществото, но има разлика между идеята, която може да е добра, и степента на готовност на проекта в дадения момент. Без тези проучвания ние не знаем дали това е най-стойностната инвестиция“, коментира Пеканов от парламентарната трибуна.
Темата бе отворена от депутата от ГЕРБ Димитър Николов, който посочи, че благодарение на намеренията за изграждане на терминал в Горна Оряховица се обмисля и създаване на частен индустриален парк в града. Той заяви, че проектът би подобрил инфраструктурата в региона и дори би подобрил работата на бъдещия завод за електромобили на Next.e.Go в Ловеч.
Без предварителната подготовка и анализи обаче едва ли ще може да се разчита на подкрепа от европейските фондове. Припомняме, че за места за интермодални терминали от години се спрягат още София, Русе и Видин. Цената на проекта пък зависи в голяма степен от теренните условия, състоянието на железопътната и пътната инфраструктура в района, както и от необходимостта от допълнителни работи по довеждащата инфраструктура, т.е. може и да е по-висока от индикативната.