Как да шофираме безопасно при силен дъжд
Най-опасната ситуация при мокър път е т.нар. аквапланинг

Есента вече настъпи, а с нея дойдоха и силните дъждове, а съвсем скоро очакваме и първите за зимния сезон снегове. През този период на годината пътищата често са наводнени или заледени и трябва да сме много внимателни докато шофираме. От компанията производител на гуми Nokian Tyres обясняват опасните ситуации, в които може да попаднем и дават съвети за безопасно шофиране.
Най-опасната ситуация при мокър път е т.нар. аквапланинг или когато за известно време автомобилът става неуправляем. Рискът от аквапланинг е най-висок в коловозите и кривите, където между гумата и пътя може да има няколко сантиметра вода. Когато вали, две неща са от първостепенно значение: скоростта на движение и състоянието на гумите.
Когато по пътя има много вода и вашите гуми са износени, първо трябва задължително да намалите скоростта. Дори и с добри гуми опасността от аквапланинг е реална; износените гуми правят аквапланирането почти неизбежно. В теста на финландското списание за гуми Tekniikan Maailma висококачествена лятна гума в добро състояние започва аквапланинг по права линия при движение с 80 км/ч, когато на асфалта има 6 мм вода. Износена лятна гума започва аквапланинг още при скорост от 70 км / ч. Зимните гуми се представят дори по-лошо при такива условия.
Големите изисквания към гумите през есента
Хората често доизносват летните си гуми през есента и купуват нови през пролетта, въпреки че предимствата на комплект нови гуми са най-осезаеми през есента.
Дълбочината на протектора на нова лятна гума е около 8 мм. Законът позволява шофиране на гуми с дълбочина на протектора от 1.6 милиметра, но всъщност такива гуми вече не са безопасни. Гумите трябва да се сменят, когато дълбочината на протектора е близо до четири милиметра. Когато има по-малко протектор, поведението на мокро се влошава драстично. Също така, налягането на гумите оказва огромно влияние върху поведението на автомобила при дъждовно време. Проверката на налягането редовно е силно препоръчително, тъй като прекомерно ниското налягане увеличава риска от аквапланинг и влияе негативно на поведението на гумите.
"Колкото по-нова е гумата, толкова по-добре работи при всякакви условия. Съответно, колкото по-износена е гумата, толкова по-малка е дълбочината на протектора, толкова по-вероятно е да попаднете в ситуация на аквапланинг. Това е така, защото обемът на каналите на гумата е твърде малък, за да се съхранява водата между гумата и пътя ", обяснява Мори.
Превенцията е ключът
Аквапланирането се случва, когато между гумата и пътя има слой вода. Усеща се точно като плъзгане върху вода. Колата вече не реагира на волана, тягата се губи, а водачът усеща, че няма контрол върху автомобила. Неуправляем автомобил означава животозастрашаваща опасност за пътуващите и околните.
Водачите трябва да предвиждат опасни ситуации и да избягват шофиране в наводнените коловози
"Не разбирам защо толкова много хора карат в коловози дори когато вали - точно там рискът от аквапланинг е най-висок. Шофирането в коловозите също износва гумите, тъй като асфалтът там е грапав. Това е още една причина, поради която трябва да карате извън коловозите," отбелязва Мори.
Ако аквапланирането се случи въпреки всички предпазни мерки, важно е да останете спокойни и да реагирате правилно. Натиснете съединителя, освободете педала на газта и дръжте стабилно волана. Не въртете волана панически наляво и надясно, тъй като при аквапланинг колата няма да реагира, а когато гумите намерят сцепление с пътя колата ще потегли в неизвестна посока.
"Дъждът и лошите гуми са лоша комбинация. Също така, ако карате твърде бързо, колата ви е застрашена от аквапланинг, дори ако имате добри гуми. При силен дъжд може да се наложи да намалите скоростта си с 15-20 км / ч, за да позволите на шарките на протектора да изпомпват цялата вода между гумата и пътя," обяснява Мати Мори, мениджър Техническо обслужване на клиенти в Nokian Tyres.
Съвети за безопасно шофиране при силен дъжд
1. Намалете скоростта на движение
2. Не шофирайте в коловозите с вода, където рискът от аквапланинг е най-висок
3. Карайте с гуми, които са в добро състояние и имат дълбочина на протектора най-малко 4 мм
4. Проверете налягането на гумите
5. Ако се появи аквапланинг, останете спокойни, натиснете съединителя и дръжте волана стабилен
Как да реагираме на аквапланинг
• Останете спокойни!
• Натиснете съединителя докрай и махнете крака си от педала на газта, за да намалите скоростта.
• Не завъртайте волана от една страна на друга; вместо това, насочете го в посоката на пътя или кривата на завоя, докато се възстанови сцеплението.
• Не спирайте и не ускорявайте по време на аквапланинг, тъй като това ще намали допълнително сцеплението.