Как Доналд Тръмп да „направи Америка отново велика“

Инвеститорите се надяват популистките опорни точки да останат в предизборната му кампания, смята Симеон Дянков

Как Доналд Тръмп да „направи Америка отново велика“
3797 ~ 3 мин. четене
Автор: Симеон Дянков

Близо 2 години разнопосочните коментари на кандидатите за Белия дом не спираха да стряскат инвеститорите. Перспективата от търговски войни на САЩ с Китай и Мексико удари световните пазари, които вече бяха объркани след неочаквания резултат в полза на Brexit. Изборите в САЩ приключиха, но финансовата общност не си е поела дъх на облекчение. Доналд Тръмп – избраният президент, ще трябва да остави в миналото част от реториката на Доналд Тръмп – кандидата за президент, за да успокои изпънатите нерви на инвеститорите.

Тръмп ще влезе в Белия дом във времена на неустойчива глобална икономика. Големи развиващи се пазари като Бразилия, Русия и Южна Африка са в рецесия. Растежът в Китай се забавя, а Европа така и не се е отърсила от ефектите на кризата с еврото. Като добавим изгледите за мъчителен развод между ЕС и Обединеното кралство, възходът на икономическия национализъм в Централна Европа, Турция и Филипините, нерешеният конфликт в Сирия и клокочещият Близък Изток, то финансовите пазари имат достатъчно причини да са изплашени.

Инвеститорите търсят знаци, че популистките опорни точки в кампанията на Тръмп ще останат там, където им е мястото: в миналото на самата кампания. Темата не е само във външната търговия. Избраният президент трябва да отговори на проблемите отвътре: нарастваща пропаст между регионите и засилващо се социално неравенство. Както британците, подкрепили излизането от ЕС, така и мнозина в САЩ виждат себе си изхвърлени зад борда на Американската мечта. Доскоро по-доброто образование беше сигурен билет за успешна икономическа мобилност. В редица щати това вече не е така. Новите технологии създават цели индустрии с малка заетост, които изместват традиционните. Почасовата или временна работа дава малко социални придобивки към заплатата и намалява мобилността.

Новата икономика е и благодат, и проклятие. Като благодатта се трупа в полза на малка група от висококвалифицирани специалисти. Неравните възможности: ето кое направи тази президенстка кампания по-яростна и хаплива от предишните. От началото на XXI век насам средната класа в Щатите се топи и големи групи от хора минават в категорията на по-ниските доходи. Решаването на този проблем би следвало да е първа точка в програмата на новия президент.

Коя може да е началната стъпка? Да се започне с подобряване на средата за предприемачество. САЩ са единствената сред държавите със солиден капацитет, която не е подобрила бизнес регулациите си през последното десетилетие. Това се вижда от последния доклад на Doing Business. Там САЩ споделят не особено престижната компания на страните-нереформатори, сред които Боливия, Ирак и Еритрея. 

Застоят в американската регулаторна политика обяснява загубата на конкурентноспособност в сравнение с други икономики. От 2004 г. насам САЩ изпаднаха от второто място в Doing Business (изпреварени само от Нова Зеландия) до осмото – след Нова Зеландия, Сингапур, Дания, Хонконг, Южна Корея, Норвегия и Обединеното кралство.

Някои от реформите зависят от волята на Конгреса. Като данъчната, където САЩ заемат 53-то място – по-напред само от Гърция и Португалия измежду всички страни от ОИСР. Но за други реформи не се искат значителни законодателни инициативи. Например в регулациите за стартиране на нов бизнес. Там Щатите са 49-и в класацията, зад Мароко и Румъния. Ето двете области, където са нужни значителни промени, за да се улесни започването и развиването на бизнес.

Отвъд тези реформи, финансовите пазари биха приветствали инвестициите в инфраструктура. Качеството на пътната, летищната и градската инфраструктура изостава от това в други развити икономики и отрежда на САЩ 12-то място в Глобалния индекс за конкурентоспособност.

Но преди всичко, за пълноценен икономически растеж е нужна добре работеща образователна система, която да подготвя хората за промените в икономическата среда. Според PISA, програмата за международна оценка на студентите, САЩ се нареждат на 20-о място сред развитите страни по качество на образованието. Подобрените позиции във всички тези индекси ще са знак за по-добра производителност на американските работници и ще повдигнат духа на финансовите пазари.

Оригиналът на статията е публикуван ТУК

Подкрепи Economic.bg