Концесионерът на Летище София пожела да не плаща такси първите 10 години

Причината е тежката криза в транспорта, която причини COVID-19

Концесионерът на Летище София пожела да не плаща такси първите 10 години

Снимка: Economic.bg/Архив

„СОФ Кънект“, която бе избрана да стопанисва Летище София през следващите 35 години, е поискала от българското правителство да не плаща концесионна такса през първите 10 години. Това стана ясно от отговорите, които транспортният министър Росен Желязков даде в парламента на поставените от БСП въпроси относно столичния аеропорт.

Като основен мотив за желанието на „СОФ Кънект“ е изтъкната COVID кризата, чиито удар се стовари особено силно върху транспорта. Броят на пътниците, обслужени от европейските летища през миналата година, се е свил със 70% до равнището си от 1995 г., а трафикът на Летище София се е свил до 2.9 млн. обслужени пътници през 2020 г. спрямо 7.1 млн. през 2019 г.

Предложението си концесионерът е отправил на 27 октомври. То включва отлагане на плащането на годишни концесионни възнаграждения, дължими за първите 10 години от срока на концесията, за последните десет години. Това означава, че плащанията ще започнат след 25 години. Предлага се и увеличаване размера на инвестициите от 608 на 624 млн. евро.

Искането е представено ГД „Конкуренция“ на Европейската комисия. След като се вземе решение от там, предстои да се внесе и доклад в Министерски съвет. По всичко личи, че България е готова да съгласи.

„Ако не приемем предложението на концесионера, няма да получим първоначалното концесионно възнаграждение в размер 660 млн. лева с ДДС тази година, което ще бъде платено най-късно до юли. Това е сериозен приход в държавния бюджет особено в тази ситуация, то е разчетено в закона за държавния бюджет“, коментира Росен Желязков.

Министърът изтъкна, че ако искането не бъде удовлетворено, управлението на Летище София ще трябва да се поеме от държавата. А единственият начин да го финансира според Желязков е като увеличи летищните такси. Разкриването на нова процедура за концесия пък не би привлякла добри оферти, смята още Желязков.

Договорът за концесия на Летище София с консорциума „СОФ Кънект“ бе подписан на 22 юли 2020 г., като летищен оператор ще бъде летище Мюнхен. 

До сключването му се стигна след напрегната съдебна сага, при която първо Комисията за защита на конкуренцията, е след това и Върховният административен съд се произнесоха в полза на избрания концесионер, въпреки жалбите на останалите трима конкуренти. 

Коментари: 0